Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 50 mm & blixtutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

fabban

Aktiv medlem
hej.

1.
Funderar på att utöka min väska lite med ett 50mm objektiv, vad ska man satsa på igentligen? har tittat lite på Canon 50mm f/1,4 usm och även den billigare varianten f/1,8.
jag antar att man få lite vad man betalar för, men finns det andra märken som håller samma eller bättre kvalité för samma pengar ungefär?

2.
sedan så har jag en Canon Speedlite 430 EXII som jag skulle vilja ha en bra fjärrutlösare till. men vad ska man välja? kabel och IR är inte intressant.

både Objektivet och blixten ska användas tillsammans med en Canon EOS 550D.

Mvh. Richard

hej.

1.
Funderar på att utöka min väska lite med ett 50mm objektiv, vad ska man satsa på igentligen? har tittat lite på Canon 50mm f/1,4 usm och även den billigare varianten f/1,8.
jag antar att man få lite vad man betalar för, men finns det andra märken som håller samma eller bättre kvalité för samma pengar ungefär?

2.
sedan så har jag en Canon Speedlite 430 EXII som jag skulle vilja ha en bra fjärrutlösare till. men vad ska man välja? kabel och IR är inte intressant.

både Objektivet och blixten ska användas tillsammans med en Canon EOS 550D.

Mvh. Richard

Du kan i princip inte fotografera på bländare 1.4 eftersom skärpedjupet är så kort. Den högre ljustyrkan gör att sökarbilden blir lite ljusare så du ser motivet bättre. Välj den som är skarpast. Någon Canonfotograf som har några åsikter om vilket som är skarpast?

50mm

Skillnaden mellan Canons 50mm 1,4/1,8 är väl snarast att 1,4 skulle vara mer gediget byggd och har USM (snabbare AF men dock ska det väl vara inte så snabbt som andra USM). Jag har båda för tillfället och kommer behålla 1,4. 1,8 har ju fördelen att vara lättare och mindre vilket jag säkert kommer sakna. Vad gäller skärpa har jag inte hunnit testa 1,4 så mycket ännu.

Sigma 50mm 1,4 ska väl vara ett bra alternativ så länge man får tag på ett bra exemplar. Ingen egen erfarenhet av det själv men det är det som kan läsas om detta. Den ska också ha en "finare" bokeh om man läser jämförelser.

Du kan i princip inte fotografera på bländare 1.4 eftersom skärpedjupet är så kort. Den högre ljustyrkan gör att sökarbilden blir lite ljusare så du ser motivet bättre. Välj den som är skarpast. Någon Canonfotograf som har några åsikter om vilket som är skarpast?

Det är inga problem att fota med F1.4 även på rörliga föremål.
Det är av okunskap folk säger så att skärpedjupet är superkort.

/Stefan

Canon EF 50 1,8 är lite skramligt och plastigt men mycket skarpt. På stora bländare så är dock EF 50 1,8 ganska "luddigt". Det kräver nedbländning minst ett par steg för att få den där skärpan som kan jämföras med betydligt dyrare objektiv. Har du tänkt att använda ditt 50 mm lite mer sporadiskt och köra med riktigt stora bländare bara någon gång ibland, då är nog 1,8-modellen det mest prisvärda du kan hitta.

Är du istället sugen på att kunna plåta med riktigt korta skärpedjup och stora bländaröppningar så är det EF 50 1,4 USM som gäller. Det är stor skillnad på skärpan vid f/2,0 på de två objektiven. Dessutom så är 1,4:an tystare och mekaniskt i en helt annan liga. Båda två grymt fina gluggar, men vilken som passar dig bäst beror på hur du har tänkt använda den.

Sigmas variant har jag inte testat men den får lite kritik för fokusfel emellanåt, men den är säkert helt OK den också. Just 50 mm har dock Canon två riktigt bra modeller så jag ser inte någon stor anledning till ytterligare alternativ. Med Canons cashback får man ett 1,4 för under 2700.-. Vill man däremot ha något mer ljusstarkt "normal" till crop så finns ju Sigmas 30 mm 1,4. Där är Canons eget utbud inte lika omfattande.

...Med Canons cashback får man ett 1,4 för under 2700.-. Vill man däremot ha något mer ljusstarkt "normal" till crop så finns ju Sigmas 30 mm 1,4. Där är Canons eget utbud inte lika omfattande.

Dock har de ingen cashback för tillfället. Dessutom håller jag med om att fabban skall fundera på om det är 50mm denne skall ha. Själv köpte jag 28mm efter att haft 50mm ett tag. Monterar dem på en 600D.

Dock har de ingen cashback för tillfället.

OK, läste någonstans att kampanjen var förlängd över sommaren, men det verkar inte stämma. Enligt Canons hemsida upphörde kampanjen 20 januari, så du har säkert rätt.

Jag använder mitt 50 mm till en hel del porträtt men saknar ofta lite vidare vinkel för "allmän" fotografering i svagare ljus. Jag kommer att köpa ett Sigma 30 1,4 under våren.

Det är inga problem att fota med F1.4 även på rörliga föremål.
Det är av okunskap folk säger så att skärpedjupet är superkort.

/Stefan

Det beror ju naturligtvis på vad du fotograferar, och vad man menar med superkort. Om föremålet är rörligt eller inte spelar väl ingen roll, mer än att man får kortare tid på sig att ställa in skärpan på rätt ställe, och sådant är till viss del en träningssak.

Låt oss anta att du ska ta ett porträtt. Avstånd för ett ganska tätt prorträtt med ett 50 mm objektiv på en DX kamera blir ca 1.2-1.5 meter. Då får du ett skärpedjup som är ca 3-5 cm. De flesta människor har ansiktsprofiler som är djupare än så. Naturligtvis kan man välja att lägga skärpan på ögonen och låta nästipp bli aningen oskarp och bilden kanske blir bra ändå för vi accepterar ganska mycket oskärpa så länge ögonen är skarpa. Bländar man ned till 2 eller 2.8 får man några centimeter till skarpa men man har fortfarande rejält oskarp bakgrund.

I praktiken skulle jag dock heller välja ett objektiv som är riktigt skarpt på bländare 1.8 över ett som var mindre skarpt på bländare 1.4 båda kommer att ha stor öppning nog för att kunna utnyttja oskärpa kreativt, medan 1.4 kommer att ge något fler oskarpa bilder p.g.a. att motivet svajade några millimeter under tiden det tog från det jag såg bilden till dess avtrycket faktiskt blev nedtryckt.

Om så korta skärpedjup är intressanta för den fotografi TS tänker använda sitt objektiv till kan bara TS avgöra.

Det beror ju naturligtvis på vad du fotograferar, och vad man menar med superkort. Om föremålet är rörligt eller inte spelar väl ingen roll, mer än att man får kortare tid på sig att ställa in skärpan på rätt ställe, och sådant är till viss del en träningssak.

Låt oss anta att du ska ta ett porträtt. Avstånd för ett ganska tätt prorträtt med ett 50 mm objektiv på en DX kamera blir ca 1.2-1.5 meter. Då får du ett skärpedjup som är ca 3-5 cm. De flesta människor har ansiktsprofiler som är djupare än så. Naturligtvis kan man välja att lägga skärpan på ögonen och låta nästipp bli aningen oskarp och bilden kanske blir bra ändå för vi accepterar ganska mycket oskärpa så länge ögonen är skarpa. Bländar man ned till 2 eller 2.8 får man några centimeter till skarpa men man har fortfarande rejält oskarp bakgrund.

I praktiken skulle jag dock heller välja ett objektiv som är riktigt skarpt på bländare 1.8 över ett som var mindre skarpt på bländare 1.4 båda kommer att ha stor öppning nog för att kunna utnyttja oskärpa kreativt, medan 1.4 kommer att ge något fler oskarpa bilder p.g.a. att motivet svajade några millimeter under tiden det tog från det jag såg bilden till dess avtrycket faktiskt blev nedtryckt.

Om så korta skärpedjup är intressanta för den fotografi TS tänker använda sitt objektiv till kan bara TS avgöra.

Många som fotar porträtt med korta skärpedjup älskar oskärpa på större delen av motivet som inte ska vara i fokus....
Själv brukar jag nästan aldrig fota porträtt där hela motivet är i fokus förutom i studion.
Det jag regerade var att du skrev att det näst intill var omöjligt att fota med F1.4.
Vilket är klart omöjligt om man nu ska fota motivet som är 1.2 M ifrån och allt ska vaa skarpt och det är det jag menar med okunskap. Motiv som är 20 meter ifrån är knappast något problem.
Fota huvudet på en person 1.2 M ifrån och fokusera på ögat med F1.4 är skitsnyggt. Vem vill ha ett porträtt så nära där absolut allt är så skarpt att alla pormaskar syns?

/Stefan R. Nilsson

Många som fotar porträtt med korta skärpedjup älskar oskärpa på större delen av motivet som inte ska vara i fokus....
Själv brukar jag nästan aldrig fota porträtt där hela motivet är i fokus förutom i studion.
Det jag regerade var att du skrev att det näst intill var omöjligt att fota med F1.4.
Vilket är klart omöjligt om man nu ska fota motivet som är 1.2 M ifrån och allt ska vaa skarpt och det är det jag menar med okunskap. Motiv som är 20 meter ifrån är knappast något problem.
Fota huvudet på en person 1.2 M ifrån och fokusera på ögat med F1.4 är skitsnyggt. Vem vill ha ett porträtt så nära där absolut allt är så skarpt att alla pormaskar syns?

/Stefan R. Nilsson

Och vad jag menade var att man får tillräckligt av effekten "skarpt öga och oskarpt i övrigt" redan vid 1.8 eller till och med 2.0, och att man därför skulle välja det objektiv som var skarpast. Eftersom jag inte själv använder Canon har jag ingen aning om 1.8 eller 1.4 är skarpast, men andra i tråden verkar vara av åsikten att 1.4 är den skarpaste, och i så fall är det ju inget problem att välja glugg. Har man ett 1.4 är det ju bara att ställa in bländare efter det skärpedjup man vill ha.

50/1.8 är mycket objektiv för pengarna.
Men 50/1.4 både sigma och Canon är optiskt bättre, mekaniskt, tystare snabbare och fokuserar bättre i dunkel miljö.
Skärpedjupsmässigt om man använder F1.8 och 1.4 är försumbart i verkliga livet, men ISO egenskaperna hållas nere eller slutartiderna kan vara snabbare.

/Stefan R. Nilsson

ANNONS
Götaplatsens Foto