Annons

Canon 5D mk 2 autofokus och vissa teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

robert nordin

Aktiv medlem
Jag har testat att använda en 5dmk2 tillsammans med följande telegluggar. 300 f/4, 400/5,6 100-400 3.5-5.6 samt 800 5.6 samtliga Canon,samt jämfört med 50D och 1dmk3 och samma glugguppsättning.

5Dmk2 har haft AI servo, samt full glugg för respektive glugg. Övriga kamerahus har haft motsvarande inställningar.

När jag skiftar från närgräns till oändlighet (i mitt fall omkring 2km till det jag fokuserar på) vill inte 5dmk2 fokusera om på en gång ,om man inte hjälper till , tex genom att stegvis öka fotoavståndet. Detta har jag råkat ut för vid användning av såväl 100-400 som 800. Men det gäller inte när jag gör exakt samma sak med 5dmk2 och 300/4 eller 400/5.6.De två sistnämnda fokuserar förvisso om än under "ljudliga protester" samt inte speciellt snabbt.

När jag använder 50D eller 1Dmk3 så fungerar det hela, dock med ovan nämnda protester, men med ett helt annat "hugg" än 5dkm2.

Jag är medveten om att 2km inte är något vettigt fotoavstånd, och brukar inte fota på sådant avstånd ej ens med 800mm.

Med 1D eller 50D fokuserar 800mm blixtsnabbt från närgräns till oändlighet.

5Dmk2 autofokus är ganska sävlig i alla fall när det gäller supertelen av olika slag.

Är detta betingat av kritiken mot 5Dmk2s autofokus i diverse andra trådar?

Det skall dock tilläggas att jag är mycket nöjd med min 5Dmk2 i övrigt.

Det låter snarare som om du har satt 5D Mk2 i läget "Fokussökning av" (C.Fn III-1), i detta läge fokuserar kameran inte om när den inte hittar något att låsa fokus på. Typexemplet är om objektivet är fokuserat på närgränsen och du siktar på något i fjärran, då är fokusfelet så stort att kameran inte kan säga exakt hur stor rörelse som krävs för fokus och därmed låter bli att fokusera om.

Jag testade den inställningen när min kamera var ny, men blev snabbt galen på att kameran vägrade att fokusera. Började ofta leta andra fel innan jag insåg att det var som jag beskriver ovan.

I användarhandboken står det att läget är lämpligt för supertelen, det vill säga när du vill att kameran inte helt skall hamna ur fokus om du tappar motivet (exempelvis följer en flygande fågel).

I läget "Fokussökning på" gör kameran en sökning genom hela fokusområdet i motsvarande situation, det kan upplevas som om objektivet jagar. Men i de flesta fall hittar kameran något att låsa fokus på efter en sådan genomsökning.

Det låter snarare som om du har satt 5D Mk2 i läget "Fokussökning av" (C.Fn III-1), i detta läge fokuserar kameran inte om när den inte hittar något att låsa fokus på. Typexemplet är om objektivet är fokuserat på närgränsen och du siktar på något i fjärran, då är fokusfelet så stort att kameran inte kan säga exakt hur stor rörelse som krävs för fokus och därmed låter bli att fokusera om.

Tack. De två andra husen hade den inställning som du anger. Nu skall jag kila ut och testa om 5Dn uppför sig på önskat sätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto