Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon både ris o ros

Produkter
(logga in för att koppla)
Jupps, men är kameran köpt före april 2005 gäller inte nya reglerna, och de har ju lagt till hängslen i garantin med 1 år eller 200K exponering. Men vad jag har fattat så brukar Canon kunna ta en hel del goodwill på proffsprylar om man får tag i rätt person.

Synd att avtalen antagligen skrivs av jurister och inte tekniker. :p

Damocles skrev:
Finns ju ingen garanti i lagen i sverige, bara reklamationsrätt, som dock är förlängd till tre år. Garantin är däremot frivillig. Det sista jag såg var att Canon ger antingen 200'000 exponeringar eller 1 års garanti, vilket som än kommer först. Efter den tiden medger även reklamationsrätten rätt till lagning om det är fabrikationsfel, men då är det dessutom upp till kunden att bevisa att så är fallet om det ska ställas till sin spets.

Förlängning av reklamationsrätten.

Jaha, här i norge så är det så att produccenten får chans att reparera produkten.. om detta inte hjälper på ett rimligt antal försök så har kunden rätt på Ny produkt eller pengarna tillbaka.. Detta inom en tre eller femårsperiod.

Men denna regel i Norge gäller bara mellan en privat kund och en näringsdrivande (försäljare el likn).

Hela konsumentköpslagen i Norge består av såkallade "preseptoriska regler".. detta innebär att en producent inte kan (what so ever) avtala sig bort ifrån lagen som säger låt oss säga 3 år på en produkt som ett eos 1dMII hus... Så även om Canon pratar om en tid på ett år så är detta i alla fall i Norge utan tvekan bara att överse.

Detta är en konsumenträttighet som står starkt fast!

Det är visst helt annorlunda i Sverige, åt det bättre hållet.

MVH Niclas,

Senast ändrad:
Internationell extra kameragaranti

I USA kan man köpa till extra garantitid till sin kamera. Kanske går samma garanti att köpa även ifrån Sverige (dvs svenskköpt kamera med amerikansk tilläggsgaranti), men jag har inte kollat upp det.

Själv var jag tvungen att köpa en 1Ds II:a ifrån USA i april förra året, då det var för lång kötid i Sverige och jag hade ett uppdrag jag snabbt behövde kameran till.

I samband med köpet erbjöds jag en förlängning av garantitiden med 3 extra år, vilket jag till en början var klart skeptisk till. Men efter lite funderande så lät det som att det i alla fall var värt att chansa.

Så första året stog Canon för garantin (vilket, by the way, nyttjades - slutaren strejkade (!)). Men från och med nu och knappt tre år framåt så står Mack Camera&Video för servicekostnaden (www.mackcam.com).

Det intressanta är att servicen kan ske i Sverige - men man informerar Mack först om en preliminär servicekostnad som de först måste godkänna via e-post. Jag behöver alltså inte frakta kameran till USA för service.

Nu vill jag direkt tillägga att jag inte haft anledning att prova Macks garanti (ännu) så jag kan bara hoppas att det fungerar lika smidigt i verkligheten som i marknadsföringstexterna :)

Men för ca 1500 kr, 199$, ("1029 - 3 Yr Still Digital Under $8500") tyckte jag alltså att det var värt att chansa för att få 3 extra garantiår (4 totalt) på en produkt med ett sådant värde.

Kanske något att reflektera över även för svenskköpta kameror? (Men jag har alltså inte undersökt om Mack accepterar det.)

Kanske finns det någon motsvarighet till detta även i Sverige? Tipsa gärna i så fall.

// mvh Petter

Slutaren är väl egentligen bara testad för 150.000 cykler, enligt någon standard. Det betyder ju inte att de kan garantera att den ska hålla så länge. Men att inte ens nå en tredjedel av det är skumt om det inte är klimat och handhavande-faktorer inblandade.

ANNONS
Götaplatsens Foto