Internationell extra kameragaranti
I USA kan man köpa till extra garantitid till sin kamera. Kanske går samma garanti att köpa även ifrån Sverige (dvs svenskköpt kamera med amerikansk tilläggsgaranti), men jag har inte kollat upp det.
Själv var jag tvungen att köpa en 1Ds II:a ifrån USA i april förra året, då det var för lång kötid i Sverige och jag hade ett uppdrag jag snabbt behövde kameran till.
I samband med köpet erbjöds jag en förlängning av garantitiden med 3 extra år, vilket jag till en början var klart skeptisk till. Men efter lite funderande så lät det som att det i alla fall var värt att chansa.
Så första året stog Canon för garantin (vilket, by the way, nyttjades - slutaren strejkade (!)). Men från och med nu och knappt tre år framåt så står Mack Camera&Video för servicekostnaden (
www.mackcam.com).
Det intressanta är att servicen kan ske i Sverige - men man informerar Mack först om en preliminär servicekostnad som de först måste godkänna via e-post. Jag behöver alltså inte frakta kameran till USA för service.
Nu vill jag direkt tillägga att jag inte haft anledning att prova Macks garanti (ännu) så jag kan bara hoppas att det fungerar lika smidigt i verkligheten som i marknadsföringstexterna
Men för ca 1500 kr, 199$, ("1029 - 3 Yr Still Digital Under $8500") tyckte jag alltså att det var värt att chansa för att få 3 extra garantiår (4 totalt) på en produkt med ett sådant värde.
Kanske något att reflektera över även för svenskköpta kameror? (Men jag har alltså inte undersökt om Mack accepterar det.)
Kanske finns det någon motsvarighet till detta även i Sverige? Tipsa gärna i så fall.
// mvh Petter