Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon-bakstycken?
- Trådstartare pareli
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Det finns inte.
Däremot finns Eos 1V som fotograferar in ett löpnummer och kamera-ID i början av varje rulle. Kameran har sedan ett minne med exif-data som man kan tanka ut med en särskild sladd och programvara.
Nikon och Contax har inkopiering mellan bildrutorna.
Däremot finns Eos 1V som fotograferar in ett löpnummer och kamera-ID i början av varje rulle. Kameran har sedan ett minne med exif-data som man kan tanka ut med en särskild sladd och programvara.
Nikon och Contax har inkopiering mellan bildrutorna.
Janne H
Aktiv medlem
Digitalt är genialt 
Om du plåtar digitalt så får du ännu mer info i varje bildfil,(iso, brännvidd, exptid, bländare, tid på dygnet, mm) men det vet du kanske redan.
Kör du Nikon så kan du dessutom koppla in en GPS så vet du var du tog bilden.
mvh.
/JH
pareli skrev:
Söker efter bakstycken till Canon EOS som kan kopiera in info om slutare och tid MELLAN rutorna.
Vet någon om detta finns?
Om du plåtar digitalt så får du ännu mer info i varje bildfil,(iso, brännvidd, exptid, bländare, tid på dygnet, mm) men det vet du kanske redan.
Kör du Nikon så kan du dessutom koppla in en GPS så vet du var du tog bilden.
mvh.
/JH
pareli
Aktiv medlem
Digitalt är inget alternativ när det gäller bra bildkvalitet till ett överkomligt pris... :-]
Att behöva lägga upp 20000:- eller mer för att få ett kamerahus som levererar samma kvalitet som ett småbildsnegativ tycker jag inte är rimligt för en amatör.
Dessutom är det för krångligt att läsa exif-data jämför med att titta på kontaktkartan.
Att behöva lägga upp 20000:- eller mer för att få ett kamerahus som levererar samma kvalitet som ett småbildsnegativ tycker jag inte är rimligt för en amatör.
Dessutom är det för krångligt att läsa exif-data jämför med att titta på kontaktkartan.
froderberg
Aktiv medlem
Eos 1V är ju ett bra alternativ. Du kan få ett hus för 5000 och det är ju en otroligt bra och kompetent kamera. De lär inte heller vara särskilt slitna.
Programvaran och sladden kan vara lite knapigare att få tag på. Jag köpte min på ebay.
Jag uppskattade mycket att Eos 1V påtade in löpnummer och kamera-ID. Då var det lätt att sortera neggen i kronologisk ordning och jag kunde ju alltid kolla upp datum och märka negbladen.
När jag skannade bilderna döpte jag dem sedan med negnummer (löpnummer + negruta) plus motivnamn.
Det känns lite sorgligt att en så kompetent kamera kom så sent. jag hann inte njuta av dem i mer än knappt 2 år. Nu har jag bara kvar en och den står bara i skåpet och dammar.
Programvaran och sladden kan vara lite knapigare att få tag på. Jag köpte min på ebay.
Jag uppskattade mycket att Eos 1V påtade in löpnummer och kamera-ID. Då var det lätt att sortera neggen i kronologisk ordning och jag kunde ju alltid kolla upp datum och märka negbladen.
När jag skannade bilderna döpte jag dem sedan med negnummer (löpnummer + negruta) plus motivnamn.
Det känns lite sorgligt att en så kompetent kamera kom så sent. jag hann inte njuta av dem i mer än knappt 2 år. Nu har jag bara kvar en och den står bara i skåpet och dammar.
froderberg
Aktiv medlem
pareli skrev:
Förresten, menar du att 1V lagrar data om varje exponering? Som sedan exempelvis kan skrivas ut i en lista att bifogas kartan?
Den lagrar upp till 100 rullar med data. Väljer man att lagra väldigt mycket info sparar den data om ca 50 rullar. Så man hinner tanka ur infon utan att behöva det för ofta.
De skannade bilderna kan sedan sättas in som tumnagelbilder i programmet till kameran. man kan ju göra lågupplösta snabbskanningar och slänga in bilderna snabbt och enkelt.