Annons

Canon cash-back

Produkter
(logga in för att koppla)

olindskog

Aktiv medlem
Tänkte bara berätta efter att ha läst så många skräckhistorier om hur illa det fungerar och hur lång tid det tar, att för mig tog det ganska exakt 1 månad från det att jag skickade in papperna till dess att pengarna var insatta på kontot
Sen kan jag ju tycka att det är idiotiskt att hela Europa ska skicka alla dess papper till Irland denna avkrok (om man bortser från golfbanorna).
Det måste gå att göra både billigare och effektivare genom användandet av modern teknik

MVH

Ola G

olindskog skrev:
Sen kan jag ju tycka att det är idiotiskt att hela Europa ska skicka alla dess papper till Irland denna avkrok (om man bortser från golfbanorna).
Är det inte just för att det är en avkrok som man där satsat mycket på sammansättnings- och kundtjänstverksamheter som kan utföras på distans?

Det skulle nog blivit betydligt dyrare att både rekrytera pesonal och hyra lokaler för att sköta det i Berlin, Paris eller någon mer central placering. Personligen kan jag inte se någon som helst fördel med det heller.

Gällande rutinerna så måste man som alltid när det är pengar inblandade ha något som förhindrar eller åtminstone försvårar bedrägerier och därför är streckkoden här viktig att få in.

Canon (och många andra) skulle säkert bli överlyckliga om du kunde presentera "modern teknik" som är bättre och billigare än papperspost för att få in streckkoderna fysiskt.

Tja
Nu är jag ingen informatiosntekniksmästare, men jag skulle bli väldigt förvånad om det inte finns några säkra verifikationslösningar vi internet som även skulle passa Canons ändamål, det är väl inte så att det kan ha något med regionalstöd att göra

Huruvida vad som ska betraktas som en avkrok så kan man ju ha olika uppfattningar om det, men rent faktiskt så har jag betydligt närmare till mittpunkten av Europa, än vad jag skulle ha om jag bodde i Tiperary och då menar jag geografiskt vilket är den gängse användningen av ordet

MVH

Ola G

Dessutom så är avsändaren, enligt min uppgift från bankgirot följande:
Continental Promotion International,
7405 E Monte Cristo
Scottsdale, Arizona 85260

olindskog skrev:
Nu är jag ingen informatiosntekniksmästare, men jag skulle bli väldigt förvånad om det inte finns några säkra verifikationslösningar vi internet som även skulle passa Canons ändamål...
Att använda streckkoden i kombination med kvittokopia som verifikation är enkelt, billigt och förhållandevis säkert i jämförelse med att skapa ett helelektroniskt system. Jag har viss insikt när det gäller it men är också pragmatiker och ställer mig därför frågan varför man skulle skapa ett komplicerat system för att ersätta något som är enkelt och fungerar. Med fungerar menar jag då alltså själva verifieringen. Att man haft resurs- alternativt kompetensbrist hos företagen som hanterat detta är uppenbart men det löses knappast av att heldatorisera själva registreringen.

Inom dagligvaruhandeln nyttjar man frekvent inskickning av streckkoder som bevis för att man köpt varor. Att de trots betydligt större erfarenhet på området än Canon inte har elektroniska system tyder på att ingen kommit på något som är enklare och billigare.

Man kan ha invändningar mot systemet med kampanjer och extrapriser över huvud taget eftersom det egentligen inte är något som gynnar oss konsumenter då vi i slutänden ändå måste betala administrationen. Men då vi tydligen är så lättlurade att det påverkar försäljningen kraftigt har vi nog oss själva att skylla.
... det är väl inte så att det kan ha något med regionalstöd att göra
Att Irland numera har många sammansättnings- och kundtjänstverksamheter har naturligtvis en hel del med myndighetsstöd att göra. Det har kommit från lokala myndigheter och säkert också en hel del från EU. Jag är inte speciellt insatt men så vitt jag vet har satsningen varit förhållandevis lyckad och inneburit ett lyft för en av europas tidigare allra fattigaste regioner men jag inser inte vad som är negativt med det.

vaktmästaren skrev:
Dessutom så är avsändaren, enligt min uppgift från bankgirot följande:
Continental Promotion International,
7405 E Monte Cristo
Scottsdale, Arizona 85260
Canon har då tydligen (föga förvånande) lagt ut uppdraget på ett internationellt företag som är specialserade på den här typen av kampanjer. Bara för att fotfolket som sprättar europeiska brev sitter på Irland måste ju inte betalningen komma därifrån.

ANNONS
Götaplatsens Foto