Annons

Canon CASHBACK någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoné

Avslutat medlemskap
Fick detta till när jag köpte min 350D

580EX-450kr
420EX-450kr
xtender ef 1,4x II -450kr
xtender ef 2x II -450kr
Macro Ring lite MR-14ex -450kr
20mm f/2,8 USM -450kr
EF 28-135mm f/3,5-5,6 is USM -450kr
EF-s 60mm f/2,8 Macro USM -450kr
Skrivare i9950 -450kr
EF-s 10-22mm f/3,5-4,5 USM -900kr
EF 17-40mm f/4L USM -900kr
EF 70-200mm f/4L USM -900kr
EF 300mm f/4L IS USM -1350

Någon som behöver låna så är det bara att höra av sig :) [email protected]

ok :) haha, viste jag inte.. Då känns det ju skitroligt att ha ett sådant helt plötslig *not*..

aja

Varför gör de sådana här cash backs? Är det inte krångligt för alla parter? Det kostar ju pengar att hantera alla inskickade kvitton. För konsumenten är det också en rätt jobbig procedur tycker jag.

Vore det inte enklare att sänka priser helt enkelt? Eller att göra upp det direkt med försäljarna, så att det löses på en elektronisk väg - inga urklippta streckkoder.

Själv kan jag tänka mig två möjliga förklaringar:

1. De hoppas att inte alla orkar med proceduren (eller ej medvetna om den) och hoppas spara pengar på detta vis.
2. De hoppas att kampanjen skapar ett köprus hos folket på samma sätt som med kuponger i livsmedelbutiken då man köper en vara bara att det hänger en kupong över den.

Dock tror jag inte på någon av förklaringarna.

1. Tror inte att man sparar speciellt mycket på det då hanteringen kostar pengar.
2. Skillnaden från livsmedlen är att för det första, finns det så pass många alternativa varor av ungefär samma kvalitet så att det kvittar vilken man köper (Colgate eller Pepsodent spelar liksom ingen roll). Och för det andra, kostar inte kuponghanteringen speciellt mycket i butiken. Varken för kunden eller för personalen – det är bara att riva av kupongen och lämna den i kassan.

Vad tycker ni? Finns det andra förklaringar? Eller brister mitt resonemang någonstans?

Håller helt med. Personligen är jag urless på matvarubutikernas kupong/poäng/rabatt-system.
För mig betyder det att butiken hela tiden tar ut överpriser för att sedan ge en viss åtyerbäring (om man kommer ihång kupongen / återbäringen.

Sluta med etta och kör med låga priser från början = enklare för alla parter.
/A

För att kunna sälja så är butikerna idag tvungna att gå ner i pris gentemot konkurenterna och får således en ganska dålig förtjänst på grejorna.

Så för att locka kunder med låga priser så hjälper det ju knappast för Canon att sänka pris till butik då det förmodligen skulle resultera i att butikerna håller samma pris och istället får en högre förtjänst.

För att garantera ett lockande lågt pris till slutkund så har dom valt denna lösning, mycket smart anser jag.
Några kuponghäften att skicka med kunden är ju knappast så dyrt att det inte vägs upp av den ökade försäljningen pga detta, inte heller den lilla skara som jobbar med administrationen.

-Danneman- skrev:
Så för att locka kunder med låga priser så hjälper det ju knappast för Canon att sänka pris till butik då det förmodligen skulle resultera i att butikerna håller samma pris och istället får en högre förtjänst.

Om skälet som du säger är att sänka priset till en konkurrenskraftig nivå skulle det räcka med avtal med just butikerna, så att allt löses mellan dem. Butiken redovisar alltså att de sålt varan och Canon överför pengarna till dem (alternativt ger rabatt på nästa inköp). Ser flera fördelar med detta system:

1. Folket slipper att hålla på med skickandet.
2. Allt sker elektronisk väg.
3. Lägre priser avspeglas direkt på prislappen. Kunden har det enklare att jämföra två produkter som ligger bredvid varandra.
4. Det är mindre antal ställen som överföringar ska göras till (från utlandet kostar varje överföring pengar). Överföringarna kan göras i bunt kvartalsvis eller något. I fall av rabatten behöver man inte ens göra någon överföring.
5. Det finns säkert fler, har inte tid att tänka på det så mycket just nu. ;-)

timofej skrev:
Om skälet som du säger är att sänka priset till en konkurrenskraftig nivå skulle det räcka med avtal med just butikerna, så att allt löses mellan dem.
Ett avtal som reglerar vilket pris återförsäljaren skall ta ut är olagligt (och tur är väl det) och Canon kan därmed inte veta att kunderna verkligen får pengarna istället för återförsäljarna.

P.R. skrev:
Ett avtal som reglerar vilket pris återförsäljaren skall ta ut är olagligt (och tur är väl det) och Canon kan därmed inte veta att kunderna verkligen får pengarna istället för återförsäljarna.

Njaaa, jag tror att marknadskrafterna kommer att göra sitt jobb. Konkurrensen mellan butikerna är stenhård. Konsumenterna är rätt prismedvetna numera med internetutvecklingen. Men visst finns det poäng i det du (och Daniel) säger. Canon folket tror kanske inte på konkurrensen. :)

Mitt tips är att Canon gör detta för att vå även eftermarknaden. Köper man en kamera så är ju risken ganska stor att du köper nästa objektiv från Tokina och blixten från Sigma. Får du rabatt kan du likagärna köpa canonprylar...

ANNONS
Götaplatsens Foto