Annons

Canon dial 35 -Batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

lindov

Medlem
Hej
Undrar om någon kan upplysa mig och eventuellt andra vad jag kan använda för batteri i min Canon Dial 35?
I kameran står det följande95896750_593266431541668_3524895619925671936_n.jpg:
MALLORY: RM-1R
 

lindov

Medlem
Tack snälla för hjälpen! Finns det fler som jag här som snöat in på Dial 35 kamerorna? Vore trevligt med en helt egen nörd Dial tråd!
Jag erkänner att det är mest Nikon o Leica för mig men denna rackare gillar jag!
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag tror inte det finns 1.3 v batterier längre, jag använder en special adapter som omvandlar ett 1.5v batteri till 1.3v till min Canon F1, det kanske finns något liknande till din kamera.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
1.3 V kamerabatterier är svåra att hitta eftersom de innehåller kvicksilver och är förbjudna. Du kan nog hitta 1.5 V batterier som passar men då kommer ljusmätaren inte att visa helt rätt värde. Men, som det sagt tidigare i tråden, finns det säkert adaptrar att köpa så att du får rätt spänning.

Har samma problem med batteriet i min Olympus Pen FT (halvformatsversionen med film, inte digitalkameran med samma namn). Köpte kameran för inte så längesedan och det blir faktiskt lite av en nytändning med halvformat. Riktigt kul och jag ser fram emot en sommar med mycket halvformatsfotograferande.

Lycka till med batterijakten och ladda upp lite bildresultat när du fått fart på kameran.

F
 

lindov

Medlem
tack Fredrik! Jag skall hitta en adapter.
Måste erkänna att jag lessnat på digitalt. Jag vill arbeta lite och kommer definitivt ladda upp foton då jag precis inhandlat en neg.scanner.
Vilken rolig kamera du också verkar fått tag på!
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns knappceller för hörapparater som har samma form som de gamla 1.35V kvicksilverbatterierna och som har en spänning på lite under 1.4V. Tillräckligt nära, alltså.

Hörapparatsbatterierna är av zink/luft-typ så de förbrukas ganska snabbt, oavsett om de används eller inte, när man har brutit en försegling som släpper in luften.
 

bildsten

Aktiv medlem
De gånger jag har provat hörapparatbatterier (orange märkning, typ 13) i kameror så har de hållit i en månad utan vidare. Man köper 6 st för ca 35 kr och lagringstiden är 3-4 år.
Själv har jag ständigt sådan hemma eftersom jag har hörapparater. Köps på Clas eller på apotek, senast köpte jag på Apotea. De hade bra pris, kvalitetsbatterier och de var färska. I hörapparaterna håller de 12-13 dagar.
En fördel är att de har en urladdningskarakäristik som är väldigt lik de gamla kvicksilverbatterierna, dvs de håller spänningen uppe in i det sista och dör tvärt.
Lite vid sidan av: Gamla Pentaxkameror är ofta bryggkopplade i mätkretsen och är alltså ganska okänliga för fel spänning och kan oftast drivas med silveroxidbatterier. Det kan finnas flera äldre kameror som klarar det, men det vet jag inget om.
 

meromer

Aktiv medlem
Det knepiga med dessa batterier för Canon Dial är att de inte är tillräckligt höga för att det ska bli kontakt. Om jag minns rätt.
 

lindov

Medlem
Tänk om det funnits någon som kunde konvertera om Dial 35´an från 1,3V till 1,5...så att det blev rätt mätvärde samt enklare att hitta batterier.
 

bildsten

Aktiv medlem
Det finns flera typer av hörapparatsbatterier så det kan vara bra att kolla lite på storlekarna.

Skillnaden i höjd kan man fixa med en mutter t.ex. För att unvika problem så kan det vara bra att tejpa runt batteri och mutter eller vad man nu har för att bygga på till rätt höjd.
 

lindov

Medlem

Bilagor

Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Vill man köra "fullformat" med kameror från den tiden är problemet detsamma med Canon F-1 och FTb. De hade PX625, ett 1,3 V kvicksilverbatteri. Ett undantag är Canon EF. Dess exponeringsautomatik, som drevs av två PX625, krävde stabil spänning. Därför har den en spänningsregulator inbyggd, som gör att det blir rätt även med 1,5 V batterier.
 
ANNONS