Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon EF 70-200mm f/4L IS USM vs. Sigma 70-200/2,8 APO DG HSM OS

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigmat är ju ljusstarkare, vilket alltid är en fördel när man fotar snabba motiv. Det är dock snäppet mindre skarpt, om man skall tro på den normala uppfattningen.

Det där är så jäkla svårt att utvärdera, sitter själv med ett triggerhappy finger på webshoppen med samma val, men våndas nått gruvligt åt beslutet. Läser tester, omdömen och utvärderingar. Tittar på croppade exempelbilder och fotograferade testark...och jag ser ju klart som korvspad....Canon 70-200/4L IS är ju bättre.

Men vad jag inte kan greppa är just hur stort mervärde det ena eller det andra av dessa jag får, kommer jag märka någon skillnad som glad amatör med en budget precis på gränsen till vad som är rimligt. Får jag med converter antingen en vit ful men alldeles lysande glugg, eller en svart, anonym men hopplöst oskarp tub? Dessa I-landsproblem.

Kommer 2,8 för nästan samma peng hävda sig finfint mot normen från Canon, eller kommer jag gå runt och beklaga mig att jag inte köpte 4:an....jösses.

Jag köpte 70-200/4L utan IS som jag kör med i pisten, väldigt prisvärt idag.
Visst är större bländare bra, men oftast har du tillräckligt med ljus ändå i backen, så ett bländarsteg har jag inte saknat många gånger.
IS klarar jag mig utan i skidbacken.
Beakta däremot vikten, det är stor skillnad när man ska åka runt en hel dag i backen.
Har du fler användningsområden ska du naturligtvis väga in dom.
Men jag kommer att behålla mitt 70-200/4L och istället komplettera med ett ljusstarkare för inomhussporter och ridhuset.
M.V.H
/Tobias

ANNONS
Götaplatsens Foto