Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

creamdelux

Aktiv medlem
Tänkte fråga om någon kan svara på vilket meterial detta objektv är gjort av? Hittar inte det ngn stanns.
Tack fär svar Alex

Plast, utom bajonettfästet som är i metall.
Optiken: "15 elements, 10 groups, including one of UD glass".
Det anses skärpemässigt vara ett bra objektiv i sin prisklass.

Plast, men rätt oki - lite nerbländat presterar det som dyrare optik. Personligen hade jag satsat på ett beg 70-200 f/4L USM istället, men 70-300 är inte dålig - inte alls.

Jag hadde tidigare detta objektiv,om man ska köpa det nytt så tycker jag inte att det är prisvärt,då ger nog efs55-250 is mer valuta för pengarna och om man kan vara utan is så får du samma skärpa som Ef70-300is (70-250mm) med det avsevärt billigare Tamron 70-300di macro.Båda kräver nerbländning till f8 för att ge
skärpa så is är så klart att föredra,men till en kostnad av ca4000kr??och båda är plastiga!!

Jag tror linserna är gjorda av glas...
Vad vill du egentligen veta?
Plastkompositen som Canon använder på det objektivet är snarlikt, om inte identiskt, med det t.ex. på L-gluggen 24-105.
Jag har 70-300 som reseobjektiv och byggkvalitemässigt är det bra och optiskt helt ok.

Det som fick mig att ersätta EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM med EF 70-200 mm f/4L IS USM är främst det faktum att även om 70-300 har USM, är det en mikro USM, med växellåda. Det innebär att man kan inte ta över och fokusera manuellt utan att först koppla om optiken till MF, för att sedan behöva slå tillbaka den till AF igen när man vill ha autofokus.
Det hinns inte med när det går undan.
Ett 70-200 har förviss kortare räckvidd, men det är också nära 300 mm som 70-300 presterar som sämst, så det har inte så stor betydelse. Autofokusfarten är hyfsad på 70-300, fast med motljusskyddet på blir det lite skramligt. Hela fronten på optiken snurrar när man fokuserar, så med motljusskyddet på blir det en hel del som ska röra på sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto