Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

joz_m85

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag har upptäckt hur roligt det är att fota fåglar. Jag använder kameran EOS 400D och när jag fotar fåglar så passar objektivet Canon EF 55-200/4,5-5,6 II USM bäst som jag fick med när jag köpte kameran.
Men jag känner att jag inte kan zooma tillräckligt långt med det objektivet.
Så min fråga är om Canons EF 70-300/4-5,6 IS USM lämpar sig bra till att fota fåglar på längre avstånd? Eller om något annat objektiv i samma prisklass lämpar sig bättre för det ändamålet?
Kom gärna med tips :)

MVH Jonas

jag har provat och ägt 70-200 f4L, tokina 80-400, (300 f4 L is ej ägt) osv.. jag äger nu ett 70-300 is som jag är jättenöjd med! Väldigt prisvärt, och bra bildkvalitet..

Kolla gärna in mina fågelbilder för kvalitetsbedömning! =)

joz_m85 skrev:

Men jag känner att jag inte kan zooma tillräckligt långt med det objektivet.

Skillnaden mellan 250 och 300 är inte så stor så det om du vill komma nära så räcker det nog inte 300 heller. Däremot är det kanske en bättre glugg i övrigt.

Själv har jag ett Tarmon 200-500, det är billigt (relativt alternativen) men lite seg autofokus och skärpan är sisådär. Kan rekommendera det om du vill ha mycket brännvidd för pengarna men inte optimalt om du vill ha det absolut bästa.

Det finns ju ett par Canon alternativ som går till 400mm (en zoom och en fast), men det blir en del pengar.

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto