Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon Ef-S 18-135 3,5-5,6 IS VS Tamron 17-50 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

emil.nojd

Medlem
Hej!

Sitter idag med ett tamron 17-50 som jag är tämligen nöjd med, men mycket vill ha mer som det heter. Har börjat snegla lite på att byta ut det mot canons 18-135 med bildstabilisator för fyra bländarsteg. Om det nu är så att det faktiskt fungerar så att fyra bländarsteg ner på canon ger 1,4 som minst så skulle det ju betyda att det var ljuskänsligare än Tamronet. Är det så det fungerar och är det att bra objektiv?

Mvh Emil

Nej, det blir inte mer ljuskänsligt, tvärtom. Däremot kan du ta bilder med längre slutartid utan att få skakningsoskärpa.

Hej!

Sitter idag med ett tamron 17-50 som jag är tämligen nöjd med, men mycket vill ha mer som det heter. Har börjat snegla lite på att byta ut det mot canons 18-135 med bildstabilisator för fyra bländarsteg. Om det nu är så att det faktiskt fungerar så att fyra bländarsteg ner på canon ger 1,4 som minst så skulle det ju betyda att det var ljuskänsligare än Tamronet. Är det så det fungerar och är det att bra objektiv?

Mvh Emil

Ser själv hur jag skrivit nu när jag fick ett svar, jag inser att jag inte får ett ljuskänsligare objektiv utan att jag kan använda längre slutartider. Jämf om jag skulle ha använt mitt obj med f 2,8 och 1/125 kan jag nu t.ex använda ca 3,5 med 1/15? Men hur användbart blir det? Oskärpan kommer ju inte enbart från skakningsoskärpa utan även från rörelseoskärpa. Är det praktiskt användbart, jag fotar mycket natur och där är oftast inte ljuset ett problem. Däremot fotar jag även våran dotter en hel del och då ställer oftast ljuset till det en hel del tillsammans med att hon inte så ofta sitter still.

Ska jag byta? Lockas en hel del av 135 men kanske istället skall köpa en långzoom?

Bilstabilisering gör absolut inget åt rörelseoskärpan. Det är det slutartider som gäller och 1/15 ger ruskigt mycket rörelseoskärpa (fast ingen skakoskärpa)

Hade jag varit dig så hadejag funderat på att sälja ditt objektiv och köpa likadan fast med IS. Kostar ca 5000 kr och du kan nog få 3-3500 kr för ditt gamla. Funderar själv på det, men finns dock en nackdel. Det nya objekivet med IS har aningen sämre kantoskärpa så jag vet inte riktigt...

Men jag fotar själv min son och där gäller det att ha slutartider på minst 1/60s (1/80s vid 50mm för att skakoskärpans skull) och 1/100s när jag springer. Inomhus sätter jag högre ISO för jag prioriterar att frysa honom mer än bruset. Dock har min 7D bra brusegenskaper.

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto