Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niklas Rosendahl skrev:
Lite nyfiken på detta objektiv, men frågan är om det skiljer något optiskt i från kitt gluggen utan is..

Cyberphoto hade ju testat det och fick inte så dålig kritik, men och andra sidan så säljer dom det ;)
så vet inte hur man skall ta testet.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123619

Någon annan som har läst något om det?

/Niklas

Jag har köpt det till min 40D och är mycket nöjd med det. Med tanke på priset så tycker jag att det är "förvånansvärt" bra. Visst, det finns bättre objektiv. Och dyrare!

Har oxå införskaffat detta objekiv tillsammans med 400D.
Haft den en vecka nu och inte hunnit ta så många bilder ännu men upplever det som helt OK för det priset. Återkommer när jag tagit mera kort...

Har läst någonstans att IS-funktionen ska ha något ljud för sej men men jag hör då ingenting...
Får göra några tester för o se så allt fungerar som det ska...
Benny, hör du något ljud från objektivet? Upplever du stor skillnad med/utan IS inkopplat?
Måste testa mera...

malaj skrev:

Benny, hör du något ljud från objektivet? Upplever du stor skillnad med/utan IS inkopplat?
Måste testa mera...

Nej, jag hör bara ett svagt "väsande" från autofokusen och/eller från IS-en. Märker ingen skillnad med IS på eller av. Det går kanske att höra något om man lägger örat mot objektivet, men normalt så håller jag inte min kamera på det sättet. Och förmodligen ingen annan heller?

Objektiv med längre brännvidder behöver större rörelser i optiken för att kompensera för skakningar. Ljudet är därför mycket svagare i korta objektiv. Exempelvis låter min 70-300 IS betydligt mer än 17-85 IS.
Jag kan höra ett svagt surrande om jag lägger örat till ett kortare objektiv. I en tyst omgivning behöver man inte göra dete för att höra IS i 70-300.

ANNONS
Götaplatsens Foto