Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-S 24mm f/2.8 STM vs Canon EF 24mm f/2.8 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

maddenilssonn

Ny medlem
Hej!! Jag är en glad amatör med en Canon 77d i min hand och när jag tog studenten önskade jag mig ett all-round objektiv som jag kan använda vid flera olika tillfällen som typ rese-, porträtt- och landskapsbilder och skrev på önskelistan Canon 24mm f/2.8 eftersom jag hade tittat ut det objektivet som finns för aps-c. Jag hade helt missat att det fanns ett 24mm för fullformat också eftersom jag inte ens tittat på dyrare objektiv. Nu hade jag turen att få ett 24 mm f2.8, men för fullformat och jag testade det lite snabbt och blev otroligt nöjd med bilderna. Det ligger i en helt annan prisklass, men jag förstår inte vad skillnaderna är? Det billigare är betydligt mindre, det är det enda jag förstått.

Så alltså;

Vad är skillnaderna mellan Canon EF-S 24mm f/2.8 STM och Canon EF 24mm f/2.8 IS USM? Varför så stor prisskillnad? Och hur skiljer sig kvaliteten på bilderna?

Jättetacksam för svar!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Stabiliseringen kostar och även att objektivet är anpassat för fullformat.
Den optiska kvaliteten för det mindre objektivet är mycket bra och du vinner ingen skärpa med det större objektivet. Så enda anledningen att välja det större objektivet är väl stabiliseringen. Eller om man tänker skaffa fullformat i framtiden.
 

rronnbac

Aktiv medlem