jespereriksson
Avslutat medlemskap
Begagnat kan man nu hitta 10d och 300d för ungefär samma pris. Vilken är bäst? Och hur är det med objektiv? Passar alla EF-gluggar båda kamerorna?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
RolandM skrev:
10D är den tekniskt bättre kameran. EF-objektiven passar till båda kamerorna och EF-S enabrt till 300D.
Priserna på beganade kameror borde sjunka rejält nu när nästa generation har funnits på marknaden en tid. En digitalkameras slutare har sannolikt gjort fler rörelser än vad tidigare sålda begagnade filmkameror har gjort när de bjuds ut på marknaden av fritidsfotografer. Jag bedömer den största risken i kamerorna till att de har slutare som är mekaniskt förslitna och sensorns dammskick bör kontrolleras innan köp genom provexponering mot himlen med stort bländartal. En smuts och dammfri sensor ser jag som en självklarhet att säljaren kan visa upp.
Joakim A skrev:
Tekniskt är de likvärdiga
Materialmässigt är 10D bättre då den är gjort i magnesiumlegering. Det är enda skillnaden.
// Jocke
RolandM skrev:
Harkel, med tanke på att 10D har funktioner som 300D inte har utan det ryska hacket och även med det ryska hacket i 300D.
En ljusstarkare sökare som uppbyggd av ett prisma istället för speglar. Bilderna blir dock lika eftersom de har samma sensor och bildprocessor. 10D grejar motivföljande fokus, vilket inte 300D gör. Sedan kan man diskutera om ett metallaskal är bättre än ett plastskal oc om slamret från slutaren i 300D är en nackdel jämfört med det i mina öron trevligare ljudet fråm 10D. Bufferten för seritegning av bilder är större i 10D och objektivurvalet är sämre i och med att EF-S inte passar på 10D.