Annons

canon eos 350d lite hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

LaJPo

Avslutat medlemskap
När jag fotar med manuella inställningar får bilden alltid en blå kall ton, när jag fotar med manuella blir ljuset vanligt, vad beror detta på? varför kan jag inte fota med raw när jag har automatinställningar? Går det att filma med denna kameran? Fick ingen manual med nämligen :p
tack på förhand

LaJPo skrev:
När jag fotar med manuella inställningar får bilden alltid en blå kall ton, när jag fotar med manuella blir ljuset vanligt, vad beror detta på?
Se vad du har för vitbalans, den kanske inte står i auto när du fotar manuellt?

varför kan jag inte fota med raw när jag har automatinställningar?
Då är kameran i sitt idiotsäkra läge, det går knappt att ställa in någonting. Sätt ratten på "P" istället, då sköter kameran exponeringen automatiskt men du kan ställa in RAW, vitbalans, ISO m.m. som du vill.

Går det att filma med denna kameran? Fick ingen manual med nämligen :p
tack på förhand
Nej, det brukar inte gå att filma med systemkameror och det går inte med 350D heller.

LaJPo skrev:
(1)När jag fotar med manuella inställningar får bilden alltid en blå kall ton, när jag fotar med manuella blir ljuset vanligt, vad beror detta på? (2)varför kan jag inte fota med raw när jag har automatinställningar? (3)Går det att filma med denna kameran? (4)Fick ingen manual med nämligen :p
tack på förhand

1. Kolla vad du har för vitbalans inställd. Om man t.ex har "tungsten" inställd när man fotar ute så blir alla bilder blåa. Sätt den i så fall på "AWB". Med "AWB" blir dock bilder i glödlampsljus en aning gula, så du testar du "tungsten"......

2 Antar att det är för att inte förvirra nybörjare. Använd "P" istället, om du vill köra helautomatik.

3 Nej

4 välj eos 350d här, manualen finns på engelska.
http://www.canon-asia.com/index.jsp?fuseaction=support&prod_type=dc&country=SG

[edit: sry var lite seg med svaret..]

LaJPo skrev:
Fick ingen manual med nämligen :p
Om du nöjer dig med pdf på engelska så finns det att hämta från Canons amerikanska webbplats (samma kamera heter Digital Rebel XT i USA).

Eller så kan du beställa en handbok på svenska av en Canon-återförsäljare (gissar att den kostar runt 400 kr).

Det finns väldigt mycket att lära sig och många inställningar att upptäcka så om du inte är van vid digitala systemkameror sedan tidigare så kommer det att ta väldigt lång tid utan handbok.

Edit: för sen igen...

ANNONS
Götaplatsens Foto