Annons

canon eos 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Becca

Aktiv medlem
jag vet inte om jag är inne på rätt forum men jag undrar hur man ser skärpan i canon eos350D, har ingen nämligen men vill köpa en.

är det som D70? för jag vill ha en kamera som man verkligen ser att skärpan stämmer, ni vet som i en analog, att det är en cirkel och om det är oskarpt så är bilden delad....
jag vet inte om man förstår vad jag menar emn men...
skulle vara tacksam för svar!

Ja - du får lita på AF eller försöka se när skärpan är bra. På min 300D kan man få AF-punkten att blinka till när man har fokus även i det manuella läget. Snittbild, mikroprismor etc lyser med sin frånvaro på nästan alla DSLR, speciellt de billiga.

I 350D blinkar autofokuspunkten till när skärpan stämmer, även om man fokuserar manuellt (Äen D70 och 20D). Detta tycker jag fungerar ännu bättre än snittbild.
Det du talar om med en cirkel där bilderna glider isär vid oskärpa kallas "snittbild". Det finns också en annan variant, ibland kombinerad med snittbild, som heter microprisma. Detta innebär att ett fält i mitten av sökaren består av massor av små trekanter. Bara när skärpan stämmer kan man se själva bilden i mitten (ungefär som massor med så snittbilder).
I så gått som alla moderna konsument slr (dslr) kameror saknas dessa(1990 och framåt). Däremot har mattskivorna, tycker jag, blivit bättre och ljusare vilket innebär att man bättre ser skillnaden på skarpt oskarpt över hela sökarbilden.
Sedan innebär ett ljusstarkt objektiv att man lättare ser vad som inte är skarpt för det blir ännu suddigare än med ett ljussvagare objektiv.

D70 har ju en ganska bra sökare tycker jag. Minst lika stor som hos Canon 20D, och ca 17% större linjärt än 350D. Dessutom uppfattade jag den som ljus och tydlig. Inbländningsbart rutnät är suveränt för att få raka bilder och det är ett stort + för D70. Sedan ser oskärpan lite konstig ut ibland eftersom man kan få någon sorts interferens (lite som extremt suddig microprisma) över hela sökaren på oskarpa delar av bilden.

ANNONS