Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D Mk iii

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaeron

Aktiv medlem
Någon som vet / hört om Canon utvecklar 7D mk ii ?
Tänker om 32,5 M-pix sensorn kommer in i 7Ds hus.
 

apersson850

Aktiv medlem
Du menar förstås 7D Mark III, som du skriver i rubriken. Nästan.
Den här frågan har diskuterats en massa, av folk som inte vet, men tror sig veta, eller åtminstone ana. Konsensus, om det nu finns någon, är att det kommer att bli en spegellös motsvarighet någon gång i tiden. Det ryktas ju nu om att APS-C ska komma i R-serien. Det blir kanske den? Fast ambitionsnivån är nog inte speciellt välkänd för denna ännu bara ryktesvis kända kamera. Med tiden lär det väl bli mer än en "billigare" modell i R-serien.
 

AndersFja

Medlem
Den här frågan har diskuterats en massa, av folk som inte vet, men tror sig veta, eller åtminstone ana.
"Hoppas" är nog bättre beskrivning. Den typen av diskussioner brukar ha rikliga beskrivningar i stil med 35 Mp sensor, 20 bilder per sekund, ISO 200 000, 199 fokuspunkter, fokusering upp till blandare 22... Allt till samma pris som den gamla kameran naturligtvis.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det finns ytterst få som vet, och de har alla skrivit på sekretessavtal. Men jag tror mig kunna göra en kvalificerad gissning.

Canon har fullt fokus på spegelfritt nu. En Eos 7D Mark III skulle ha kommit för flera år sedan. Med tanke på hur snabb Eos 90D så tror jag Canon anser att 90D får täcka upp. Det finns ju också M6 Mark II om man vill ha just den sensorn och snabb serietagning.

Det skulle inte förvåna mig om Canon kommer att göra APS-C-kameror med RF-fattning.En Eos R7 ligger nära till hands och kommer att kunna ses som en efterträdare till Eos 7D Mark II, men du får ännu snabbare serietagning, bättre autofokus, högre bildkvalitet och elektronisk sökare.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det blir nog endast spegelfria M och R-hus framöver. Om M överlever.
Hus med EF-S för APS-C och EF för fullformat är förpassade till historien
 

martley

Aktiv medlem
Vad vore poängen med en APS-C-kamera med RF-fattning?
På grund av eller tack vare cropfaktorn blir brännvidden "längre" vilket ger mer zoom för pengarna, eller för den fysiska storleken. Dessutom skulle man kunna tänka sig "RF-S" för enbart aps-c som blir mindre och lättare och kanske billigare.
 

PMD

Aktiv medlem
Canon har ju sen länge en objektivfattning som är dedicerad för spegelfria kameror med sensorer av APS-C-storlek.

Att använda en onödigt stor fattning för den sensorstorleken är väl lite, ja, onödigt? :)
 

martley

Aktiv medlem
Canon har ju sen länge en objektivfattning som är dedicerad för spegelfria kameror med sensorer av APS-C-storlek.

Att använda en onödigt stor fattning för den sensorstorleken är väl lite, ja, onödigt? :)
Förvisso, EF-M har ju alla fördelarna man får med en mindre sensorstorlek, objektiven blir mindre och lättare. Men har systemet verkligen slagit igenom så stort, och kommer det att överleva?
Det jag skulle kunna tänka mig vara en fördel med att använda RF-fattnignen för APS-C är att man med en APS-C-sensorkamera enkelt även får tillgång till objektivutbudet för kamerorna med den större sesnorn. Det kan vara en fördel för tillverkaren att bara behöva konstruera och tillverka en version åtminstone av de längre och dyrare objektiven. Det förekommer ju redan när det gäller EF-S/EF-kameror. Visst blir en 600mm-"bazooka" stor och tung, och den skulle kunnas göra aningen mindre och lättare för en APS-C-kamera, men jag gissar att tänkbara köpare tycker att den blir tung ändå och att de hellre väljer fördelen med att de i stället får en brännvidd som mostvarar 800mm.
 

larjo

Aktiv medlem
EF-M har ju en APS-C sensorn. Går det göra en EF-M till RF adapter utan att man behöver något glas i mellan? Det är ju lite lockade att sätta ett RF objektiv på en EOS-M.

Edit:
För om det funkar så kan nästa generation EOS-M få samma prestanda, eller bättre, än 7D2.
 

nivas

Aktiv medlem
Det jag skulle kunna tänka mig vara en fördel med att använda RF-fattnignen för APS-C är att man med en APS-C-sensorkamera enkelt även får tillgång till objektivutbudet för kamerorna med den större sesnorn. Det kan vara en fördel för tillverkaren att bara behöva konstruera och tillverka en version åtminstone av de längre och dyrare objektiven.
Den större bildcirkeln skulle rent teoretiskt även kunna innebära att man kan göra bildstabiliseringen ännu effektivare i ett APS-C-hus jämfört med ett FF-hus - sensorn kan ju röras över en större yta utan att hamna utanför bildcirkeln.
Även bildkvaliteten borde kunna bli bättre då ev problem med oskärpa i kanterna minskar.
Jag är helt övertygad om att Canon kommer att använda RF-objektiven till annat än FF-kameror, men jag är långt ifrån säker på att det kommer någon APS-C för RF/RF-S.
 

martley

Aktiv medlem
Den större bildcirkeln skulle rent teoretiskt även kunna innebära att man kan göra bildstabiliseringen ännu effektivare i ett APS-C-hus jämfört med ett FF-hus - sensorn kan ju röras över en större yta utan att hamna utanför bildcirkeln.
Även bildkvaliteten borde kunna bli bättre då ev problem med oskärpa i kanterna minskar.
Jag är helt övertygad om att Canon kommer att använda RF-objektiven till annat än FF-kameror, men jag är långt ifrån säker på att det kommer någon APS-C för RF/RF-S.
Hela den här tråden bygger ju på en spekulation och gränsen mellan spekulation och önsketänkande är väl hårfin, så visst vore det trevligt med RF+APS-C. "R7" skulle ju vara ett passande namn eftersom 7D ii tidigare var toppmodellen för den sensorstorleken (i vissa avseenden får den kanske smisk av 90D numera).
Fast egentligen, en av anledningarna till APS-C tor jag kan ha varit att det hade varit allt för svårt och kostsamt att producera den storleken på sensorer i den omfattningen från början. Tekniken har gått framåt och det är kanske inte lika komplicerat eller dyrt numera, så det kan tänkas att Canon vill frångå den storleken helt, till förmån för FF, och därför inte är intresserade av någon "RF-S".
 

Jaeron

Aktiv medlem
Var?
90D och/eller M6II är Canons nuvarande toppmodeller när det kommer till APS-C, 7DmkII säljs ju inte längre, den försvann i samma veva som R5/R6 kom ut.
Aha, 7DmkII slutats säljas då blir det ingen 7DmkIII !?
Har 90D lika stabilt hus som 7D ?
M6 II är förvisso bra men att via adapter häng på ett längre tele hur funkar det ? Känns tveksamt.
Gillar APC i de flesta fall vill ja ha FF blir det min 6D II.
Har svårt all skiljas från alla mina objektiv för att gå över till RF
 
ANNONS