Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 80D + EF 70-200 kommunikationsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Var på ett ljusfest igår där jag hjälpte till och tog då lite bilder eftersom vi var med bland de arrangerande föreningarna. Skulle på slutet gå att runt en runda för att se med ljus där jag inte varit och då råkade jag snubbla på en bräda som jag visste låg på backen. Jag ramlade och kameran jag hade ni en kameraväska på ryggen slog i asfalten. Nu när jag kollar kameran idag så låter den konstigt när jag startar upp den och går inte att ta kort. Får bara felmeddelande "kommunikationen mellan objektivet och kameran är felaktig, Rengör objektiv kontakterna". När jag startar den så försöker objektivet fokusera men fungerar inte och får felmeddelande ovan. Jag testade med ett standard 15-55 objektiv som jag har liggande och det funkade så har ju uppenbarligen hänt något med objektivet.
Detta är ju en kamera och objektiv som jag använder när jag fotar sport för de lokala tidningen och min inkomst. Nån som vet vad som kan ha hänt och är det något man kan göra eller måste den kanske lagas? Känner mig som en jäkla idiot som ramlade och förstörde objektivet på något sätt. Bifogar hur det låter när jag startar kameran.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hej, jag har försökt med manuell fokusering men det fungerar inte heller. Objektivet är ett Canon EF 70-200 1:2.8 L IS II USM.
Då har sannolikt något släppt och/eller gått sönder internt. Och har det hänt så kan det vara mer och objektivet kan även vara decentrerat (linser på sniskan, enkelt uttryckt).

Du bör nog kontrollera så att kameran fokuserar rätt också och att fattningen inte är sned e dyl.
 
ANNONS