Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas_art

Aktiv medlem
canon eos D 5 anges att den har ingen brus bekymmer även i hög iso men jag har brus problem även när jag plåtar med 100 iso i studio och med fina elencrom blixtar med soft boxar som lättas upp från andra sidan fint men jag kör raw alltid aldrig kört jpeg på den här kamera.
jag märkte också när jag har blixt som vitt balans i studio eller auto så måste jag ändå köra om vit balansen på raw konverterare det blir något gulare kan det ha med blixtn att göra
eller så är det fel på cameran eller så blir bilderna lite brusiga när man fotar med raw format ? tack i förhand

nej, 5D skall inte ha något brus på ISO 100... ;)

Elinchrom eller anna blixt har givetvis ingen betydelse för bruset.

Men: om du underexponerar så blir det brusigt om RAW konverteraren gör autokorrekt. Vad har du för RAW konverterare? Har du någon exempelbild?
Lägg gärna en raw-fil på en server så vi kan ladda ner den och titta i våra raw konverterare. Troligen har du någon knas inställning.

ANNONS
Götaplatsens Foto