Annons

Canon EOS R6 "Mörkerfoto" (Kolsvart + halogen-lampa/lampor) Erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

benkar

Aktiv medlem
Har under de senaste 7 åren med min Canon 5D mk iii bland annat fotograferat i totalt mörker med enda belysning från batteridrivna halogenlampor, en eller flera. Oftast med 16-35 2.8 -optiken.

Det har fungerat riktigt bra, både vad det gäller fokusering och ljusmätning/exponering. Bifogat en exempelbild.

Någon som har erfarenhet från liknande fotografering med Canon EOS R6 ? Fungerar lika bra med en spegellös kamera som med en med spegel?

Frågar då jag funderar på att "byta upp mig".

Zeljeva.JPG

Det finns inga skäl för att det skulle funk sämre, men flera för att det ska funka bättre.

Spegelfria kameror är idag överlägsna när det gäller att fokusera i mörkret.

Sensortekniken har utvecklats så du kommer att få högre bildkvalitet med lägre brus och större omfång. Bildfilerna kommer att tåla mer bildbehandling.

Med en spegelfri har du också mindre problem med skakningssoskärpa.

@froderberg

Mörkerfotograferandet med nuvarande 5D mk iii sker med stativ så skakningssoskärpa är inget problem.

Kör med ISO 100, ställer in en passande bländare på 16-35:an, ofta runt 8, belyser lite för att fokusera/ljusmäta, sedan får kameran bestämma tiden, lyckas för det mesta, handlar ofta om relativt långa tider.

Borde väl även fungera med Canon EOS R6. Ville mest lyssna runt lite då en god vän har skaffat en R6, men inte testat regelrätt "mörkerfoto", och hade en del funderingar kring om det relativt svaga ljuset från halogenlampa skulle synas OK i sökaren när det är spegellöst.

Jag tror han tänkte på spegelns rörelse som orsakar vibrationer. Men kör du med uppfälld spegel så är det inget.

På 5D:n är spegelns rörelse oftast inga problem, möjligen själva "avtryckandet", men jag kör med 10s självutlösare. Med kameran högt upphissad på mittpinnen så krävs det dock uppfälld spegel.

Den samlade "internet expertisen" verkar vara överens om att R5/R6 har det bästa AF systemet på marknaden just nu, det inkluderar mörkerautofokus som vissa trycker extra på.

EOS R6 Review (AF)

Jag har inte haft min en vecka ens så jag kan inte ge något definitivt besked men jag törs nog säga att den har en AF prestanda som jag ej sett förut, inklusive klassiska spegelreflex kameror.

Blev inköp av en Canon EOS R6.

Testat lite på stativ i kolmörker med batteridriven halogenlampa, ser ut fungera finfint.

Det är även rent generellt, i dålig/svag belysning, ljusare i sökaren på R6:an än 5D mk iii :an.

Känns lite ovant utan spegel, men blir nog riktigt bra i slutändan.

ANNONS
Götaplatsens Foto