Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS Webcam Utility, problem

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Jag har de senaste månaderna använt Canons programvara EOS Webcam Utility, som gör det möjligt att använda ens kamera som webbkamera.

På min gamla 6D funkar allt utmärkt, men när jag testar med min EOS RP så tycks den slå över i något USB C-laddningsläge eller liknande, så att den vägrar ansluta som webcam.(däremot funkar vanlig liveview-skjutning via EOS Remote.

Google ger ingen info, så jag undrar om der är någon här som använder EOS Webcam utility med RP och fått det att funka?
 

AFJ

Aktiv medlem
Vild gissning - det är inte så att du måste gå in i kamerans meny och sätta USB-porten i något speciellt läge?
 

NoNic

Medlem
Verkan inte som att detta går på R/RP.
Har hittat detta "Your Canon EOS cannot be powered via USB while it is in operation. If you’re planning to do long webcam sessions, I suggest to buy the optional AC adaptor to make sure you don’t run out of juice."

Som jag förstår det så behöver man ha en sån här https://www.bhphotovideo.com/c/product/590425-REG/Canon_3352B001_DR_E6_DC_Coupler.html eller motsvarande för att det skall fungera.
För R5 & R6 verkar det fungera att köra med USB och använda kameran samtidigt som den laddar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Verkan inte som att detta går på R/RP.
Har hittat detta "Your Canon EOS cannot be powered via USB while it is in operation. If you’re planning to do long webcam sessions, I suggest to buy the optional AC adaptor to make sure you don’t run out of juice."

Som jag förstår det så behöver man ha en sån här https://www.bhphotovideo.com/c/product/590425-REG/Canon_3352B001_DR_E6_DC_Coupler.html eller motsvarande för att det skall fungera.
För R5 & R6 verkar det fungera att köra med USB och använda kameran samtidigt som den laddar.
Du missar nog vad problemet är. EOS Webcam Utility (och motsvarande från t ex Nikon) använder USB-porten för att hämta bilden från kameran. Uppenbarligen får frågeställarens kamera för sig att den ska ladda från datorns USB-port istället för att prata med programmet. Är det som Nikons kameror som kan ladda är detta dessutom typiskt sett inte möjligt då de kräver USB-PD för att ladda, dvs det krävs mer än vad en vanlig USB-port lämnar.

6D lär väl knappast ha USB-laddning heller, men fungerar uppenbarligen.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Ja precis. Problemet är alltså inte primärt att den laddar, eller vad den nu gör, utan att den BARA gör det, dvs inte kommunicerar med programvaran och sänder över bildsignalen.

Den gamla 6D har inte laddning via USB så där kan konflikten liksom inte uppstå.

Det märkliga med RP:s beteende är att Canons huvudprogramvara, EOS Utility stödjer kommunikation etc med RP:n men just när det gäller Webcam Utility-programmet så triggar den laddning istället. Märkligt tycker jag.
 

Janne.B

Aktiv medlem
Nu gissar jag på att du kopplar kameran till en Windowsdator när du använder den som webbcam.
Och jag tror det handlar om en inställning i windows som behöver justeras.
När du pluggar in något i en usbport så får du ibland en fråga vad du vill göra med saken, tex om du kopplar in din telefon så får du frågan om du vill ladda den eller kolla i bildmappen på telefonen. och det är här du måste välja rätt beroende på vad du vill göra.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Nej Mac, och som jag sa så fungerar kommunikationen då jag använder Canons andra programvara, men inte med Webcam Utility.

Nu gissar jag på att du kopplar kameran till en Windowsdator när du använder den som webbcam.
Och jag tror det handlar om en inställning i windows som behöver justeras.
När du pluggar in något i en usbport så får du ibland en fråga vad du vill göra med saken, tex om du kopplar in din telefon så får du frågan om du vill ladda den eller kolla i bildmappen på telefonen. och det är här du måste välja rätt beroende på vad du vill göra.
 

martley

Aktiv medlem
Jag ägnade snabbt igenom "bruksanvisningen" (https://www.canon.se/cameras/eos-webcam-utility/) och kunde konstatera att R5 är en av de kameror som stöds, så det ska fungera. Där står också att man ska tänka på att man bara kan ha ett program i taget i gång för att ta emot en videoström på datorn. På min windowsburk startar eos utility automatiskt om jag ansluter min kamera. Kan det vara nåt sånt som spökar? Dvs du måste manuellt stänga ned eos utility och sen starta webcam utility.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Starta Image Capture när kameran är ansluten och se vad du kan hitta under "Devices".
Det kan finnas en inställning om vilket program som automatiskt ska starta när man ansluter en viss USB-enhet. Ta bort det.
 
ANNONS