Annons

Canon IXUSv3 *autofocus/timer*

Produkter
(logga in för att koppla)

SKIBBE

Aktiv medlem
En störande sak, när du tex ska ta kort på dig själv med 10sek timer, som jag ofta gör för att visa kläder osv för kompisar, så ställer den in Autofokus när jag klickar ner "avtryckaren" hu jävla KLYFTIGT är de då? hur har de tänkt.. den fokuserar ju på tex väggen bakom mendans jag är 1/1.5h meter framför den... är inte Timern till för självporträtt då ska den väl inte ta fokus före ens vid 8-9sek om man har på 10sek? finns de nått sätt att ställa om detta eller en lösning?

Mvh Jan
 

SKIBBE

Aktiv medlem
Nej, de gör ju inte de, eller jag skulle ju kunna låsa fokusen närmare för hand dvs, flytta fram kameran låsa fokusen ställa tillbaka den rätt men de är tidskrävande å blir ingen "exakt" fokus heller.. de är autofokus men jag kan ju sikta på ett objekt som är 2m bort låsa fokus där för att sedan fota nått helt annat med den fokusen men de är som sagt tidskrävande för "skräp" bilder som jag bara vill ta snabbt för att visa nått snabbt.
 

RolandM

Aktiv medlem
Det finns praktiska flyttbara modeller av människor att användas som riktmärke vid fokusering. Fördelen med dessa är att de är uppblåsbara.
 

SKIBBE

Aktiv medlem
Haha, ledsen att göra dig besvken men jag äger ingen sådan "wonder bara uppblås bara barbara*....
 

Olle

Aktiv medlem
Jan, om det är APS-kameran Canon IXUS III du har, så är nog enda lösningen att du skaffar dig fjärrkontrollen RC-5. Kostar 235:- hos Scandinavian Photo t ex. Räckvidden är max 5m. Om du använder den behöver du inte trycka på kamerans avtryckare, utan du utlöser kameran med fjärrkontrollen. Det tar ca 2 s från avtryck till att bilden tas.

Olle
 

Estethia

Aktiv medlem
ställ nånting där du ska stå sen, så kameran ställer in fokus på det. sen kutar du dit och ersätter prylen med dig själv.
det kan vara en golvlampa, piedestal, klädbetjänt, växt, någon person.. vad som helst.
själv brukar jag använda en piedestal, och eftersom jag kan välja auto- eller manuell fokus på min kamera så brukar jag ställa in autofokusen på piedestalen och sen ändra till manuell fokus så fokusen håller sig kvar på rätt ställe om jag vill ta flera bilder.
 
ANNONS