Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon,Korrektionslins

Produkter
(logga in för att koppla)

Blåvinge

Medlem
Canons korrektionslins -2 visade sig vara -1 vid kontrollhos en optiker.
Med korrlinsen på kameran (Canons
A-serie)i mitt fall A1 o AT1 så skall det motsvara
-2 men för min del är det nästan ingen skillnad
med eller utan -2 korrlinsen.Har jag glasögon -2 så skall jag ha korrlins -4,motsvarande 2 gånger.
Eller finns det någon annan åsikt.
Det är lite annorlunda med nyare kameramodeller
vad jag förstår, där går det ställa in om jag har lite synfel.
Jag tänkte beställa en korrlins hos optiker men då denna är rektangulär så gick det inte,men med en rund så hade det gått bra.
Är det någon som har erfarenhet av dessa kameramodeller med tillhörande korrektionslinser
är jag mycket tacksam.

Sökarens okular är inställt på -1 dioptri (åtminstone på Canons kameror). Märkningen på korrektionslinserna motsvarar synfelet som ska korrigeras, Det är därför OK att linsen har mätts upp till -1.

Moderna kameror har ofta inbyggd justering, då ska man ställa in skärpan på ett objekt som är 1 meter från filmplanet (och objektivet inställt på 1 m).

När ett normalt friskt öga tittar in genom ett litet hål så ”vill” ögat fokusera på ca 1 meters avstånd (jag vet inte riktigt varför, men hjärnan förutsätter nog att föremålet vi försöker se på är rätt nära eftersom hålet är det och beordrar ögat att fokusera lite). Hur som helst, eftersom normalögat tydligen vill ha mattskivan på 1 meters avstånd när det tittar i sökaren, så gör man ögat till viljes och levererar kamerorna med en normalkorrektion på (oftast) -1 dioptri.

Detta innebär att en lins som i verkligheten är på -1 dioptri olämpligt nog ofta kallas ”-2” eftersom linsens -1 och okularets normala -1 ju blir -2 tillsammans. En närsynt person utan andra synfel och med normalt fungerande avståndsinställning (ackommoderingsförmåga) bör alltså ha en total korrektion (lins + okular) som är ca -1 dioptri starkare än glasögonreceptet (inte en dubblering).

Korrektionslinser.

Jag får tacka Lars-Eric o Lennart för era snabba svar o genomgång av korrlinser.Jag har -2,5 på höger öga,det skulle betyda att -4 skulle vara lämpligt för mig eftersom de bara finns i hela steg.Naturligtvis skulle det vara bäst med en lins utprovad hos en optiker,men då detta inte går får jag prova ut tillverkarens egna korrlins.

Önskar jag var matematiker, men..

Kanske någon här kan tala om vilken korrektionslins jag ska köpa? Synfelet är +2,75 på fotografögat.
Korrektionslins är nog det svåraste jag försökt sätta mig in i vad gäller kameratillbehör. Fattar noll och låter er skratta om frågan är dum.

Senast ändrad:
Om du är långsynt och har behov av glasögon med +2,75, så innebär detta att du med dessa glasögon kan se bra på oändligt avstånd med avslappnade ögon (ögat behöver alltså inte krama ihop linsen för att fokusera).

När en person med normal syn in i ett okular så trivs de flesta med att mattskivan ser ut att befinna sig på ca 1 meters avstånd (därför har okularen oftast en inbyggd korrektion på -1).

Tillhör du den majoritet som föredrar att ha den virtuella bilden av mattskivan på 1 meters avstånd så behöver du med andra ord en korrektionslins med det verkliga dioptritalet +2,75 (en sådan lins brukar tillverkarna kalla för +1,75 eftersom de inkluderar okularets normala -1-inställning i sina benämningar). Det kan dock mycket väl vara så att du behöver ha mattskivan på lite längre avstånd, d v s en något starkare lins.

En lins på +3 (d v s en sådan som kameratillverkarna brukar kalla för +2) är visserligen +0,25 starkare än dina ordinarie glasögon, men det innebär bara att den är korrigerad för arbetsavståndet 4 m (1/0,25=4) istället för oändligt, så jag skulle gissa att den fungerar. Jag rekommenderar dock på det bestämdaste att du inte litar på min gissning, utan för säkerhets skull rådfrågar din optiker.

Tusen tack för ett superbra svar. Ska kolla med optikern igen till veckan, men när jag hastigt nämnde korrektionslins till kameran sist visste han inte att såna fanns.

En fråga till. Är det skillnad på det där -1 mellan analoga och digitala hus? (såg att frågan låg i analogt och jag kör både och..)

ANNONS
Götaplatsens Foto