Siffrorna som DxO anger är ganska tillförlitliga, och de görs ju med en standardiserad ljuskälla med "vitt" ljus, där det klipper ungefär samtidigt i alla tre kanalerna, medan klippning ofta sker i en eller två kanaler när man har mättade färger i motivet. Det är något man måste känna till när man till exempel tar bilder på blommor eller när kläder som man vill ha bra återgivna har mättade färger, främst rött, men också den gröna kanalen kan klippa med gula toner, utan att man får högdagervarning.
Det hela blir ju än knepigare när ljusmätningen inte visar nivån för klippning i bara en kanal. Därför måste man ofta chimpa om man vill utnyttja omfånget så gott det går genom att "exponera till höger". Den mörka sidan kan man strunta i om man inte tänker sig att göra flera exponeringar och tonseparera.
"Fulhet" ser väldigt olika ut i klippning till höger och i bruströskeln åt vänster. Bruströskeln bör man i regel lägga som svartpunkt om omfånget inte räcker i det mörka. Klippning däremot är mycket störande när den leder till att en enda mättad färg återges helt jämnt utan någon gradation. Jag är mer störd av klippning i mättad färg i en kanal än brus i de allra mörkaste valörerna. Och det finns i praktiken knappast någon räddning för en sådan mättad färg. En del människor reagerar inte alls för det, men jag fycker att det ser hemskt ut. Vallmo, rhododendron och starkt gula blommor som tussilago och maskros drabbas lätt och även orkidéer med lila toner. När grön kanal klipper är det knappast gröna toner som drabbas, utan det är röd+grön för gult. Om man kunde separera kanalerna vid mätning skulle det gå att spotmäta säkert, men eftersom det inte finns, så är det lite gissning och chimpning som gäller. Och i praktiken betyder det ofta att uppemot två steg av det uppmätta dynamiska omfånget inte finns. I det läget är det ganska stor skillnad på en sensor som har 13 steg uppmätt mot en som har 10,5 som de första µ4/3-kamerorna.