Annons

Canon Powershot S5 och suddig bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

peterni

Medlem
Hej !

Jag köpte för 2 veckor sedan en begagnad Canon Powershot S5.
Desvärre utan bruksanvisning, så om det finns någon som kan tänka sig att hyra ut sin under en vecka gör jag gärna det. Givetvis står jag för postens kostnader.

Nu till min fråga.
Kan man med denna kameran få till liknande bilder som den jag har bifogad.
Skärpa på objektet i fronten och suddig bakgrund.
Vilka inställningar skall jag ha isåfall ? Behöver jag nåt extra objektiv ?

Mottager för övrigt alla tips jag kan få om denna kameran då jag är mycket novis på området.
Hoppas kunna lära mig =)

Bilagor

• noah.jpg
    noah.jpg
    26.8 KB · Visningar: 527
peterni skrev:
Hej !

Desvärre utan bruksanvisning, så om det finns någon som kan tänka sig att hyra ut sin under en vecka gör jag gärna det. Givetvis står jag för postens kostnader.

Nu till min fråga.

Mottager för övrigt alla tips jag kan få om denna kameran då jag är mycket novis på området.
Hoppas kunna lära mig =)

Använd av lägeet zooma in 12X och ställ in bländaren till 3,5 så borde nog bakgrunden bli suddig.

Jag har S2 IS, föregångare till föregångaren till S5 IS.

Enklast är att vrida över till "Porträttläget" på inställningsratten. Symbolen är ett ansikte i profil om jag minns rätt.

Då gör kameran automatiskt det som Robin föreslår, dvs använder en stor bländare vilket ger kort skärpedjup.

Placera sedan motivet en bit bort och använd mycket zoom (behöver dock inte var full). Försök också få så stort avstånd som möjligt mellan motivet och bakgrunden.

S5 bör absolut kunna ge en bild liknande den du lagt upp.

Jag tror du kan beställa manual från Canon.

Prova också att googla på Manual Canon S5 IS, S3 IS eller S2 IS, det verkar finnas en del som du kan ladda ner från nätet.

Skillnaderna mellan de olika modellerna är nog inte så stora att du inte kan använda en gammal manual.

Lycka till!

Mvh
Anders

Hej Anders !

Tack för ditt svar.
Skall testa detta när jag kommer hem.

Ringde Canon för att köpa en manual,,, fick hicka när de nämnde priset, 490:- + moms !!

"Learning by doing" är ett utryck som kommer väl till pass nu misstänker jag.

//Peter

peterni skrev:
Hej !

Nu till min fråga.

Hoppas kunna lära mig =)

Jag tror tyvärr inte det är möjligt att ta en liknande bild med din Powershot S5. Sensorn är alldeles för liten, avbildningskalan blir för liten och därmed kan du inte få den snygga bakgrunden med ett motiv som är så pass stort (med en insekt funkar det bra dock). Tror tyvärr att du behöver en kamera med större sensor vilket endast DSLR har i dagsläget (med undantag för nån svindyr Leica).

EDIT: Här är en länk till en engelsk manual.
http://www.usa.canon.com/consumer/c...ategoryid=144&modelid=15207#DownloadDetailAct

Re: Re: Canon Powershot S5 och suddig bakgrund

vectrex skrev:
Jag tror tyvärr inte det är möjligt att ta en liknande bild med din Powershot S5.

Jag tror du har fel. Gör en bildsökning här på fotosidan på t ex Canon Powershot S3 IS så ser du att det går att få liknande resultat.

Den första bild som kom upp när jag sökte var lustigt nog denna.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1177784.htm?set=lp

Här är ett exempel från mitt eget album

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/795107.htm

Visst blir det snyggare och enklare med en DSLR men långzoomarna klarar av att ge ett *liknande* resultat.

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto