Annons

Canon R eller Nikon Z5?

Produkter
(logga in för att koppla)

gunlis

Aktiv medlem
Hej allihopa!
Jag postade en tråd tidigare där jag frågade om det var värt att köpa en äldre FF eller nyare kamera med mindre sensor.

Nu har jag trattat ner det till en budget och väljer lite mellan Canon eos R och Nikon Z5.
Video är inte viktigt och inte heller snabb serietagning…
Canons Dual-pixel autofokus verkar vara vassare än Nikons af, men det betyder ju (väl) inte att Z5s af är dålig? Z5 har bl.a 2 kortplatser vilket jag gillar…

Jag ska ha kameran till att fota familj, porträtt och sen finns en liten förhoppning att längre fram försöka arbeta med foto på något litet sätt.

Vilken modell skulle ni välja och varför?

Tacksam för tips :)
 

PMD

Aktiv medlem
EOS R har inte bildstabilisering. Det vore avgörande för mig.
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har R och tycker inte den begränsar mig. Den är dock en konstig blandning mellan sött och salt. Generellt (eller kanske mest i mitt tycke) så brukar Nikons kameror vara bantade på de rätta ställena medan Canons hus skjuter högt och lågt som i R.

Z5 verkar på pappret bättre med dubbla kortplatser och Ibis men samtidigt råder jag dig att noga läsa bruksanvisningarna för båda husen. Överraskningar åt båda hållen brukar dyka upp vid lusläsning och bara du kan avgöra vad som är viktigaste funktionerna för dig. R blev hårt slaktad på nätet för uppenbara tillkortakommanden men står du ut med dessa är resten riktigt bra i mitt tycke.

Egentligen är det nog på objektivsidan du ska fälla avgörandet. Canon och Nikon har tagit lite olika vägval i de nya serierna.
 

PMD

Aktiv medlem
Egentligen är det nog på objektivsidan du ska fälla avgörandet. Canon och Nikon har tagit lite olika vägval i de nya serierna.
Det håller jag med om, men för den som redan har objektiv blir det nog lite annorlunda. Själv har jag fler Canon-objektiv som är intressanta i sammanhanget än Nikon-objektiv. Av Nikon-objektiven har jag lite för många med skruv-AF för att det skulle bli roligt med en Nikon Z-kamera. För Canon finns ju inte det problemet alls.

Eftersom jag har lovat mig själv att aldrig mer köpa en kamera utan IBIS* så skulle jag välja mellan EOS R6, R5 och R3 istället för R men då behövs en större budget.

*Leica är undantagen från den regeln.
 

Brix

Aktiv medlem
Som alltid bör du ju kolla minst lika mycket på objektiv som på kamerahus.

Personligen så planerar jag själv byta från Fuji till Nikon Z. Mycket pga. just objektiven. Canon tilltalar mig tyvärr inte så mycket pga. att motsvarande objektiv av de jag tänkt skaffa är både dyrare och tyngre jämfört med Nikon Z. Dock så finns det ju såklart fantastiska objektiv till båda system.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det håller jag med om, men för den som redan har objektiv blir det nog lite annorlunda. Själv har jag fler Canon-objektiv som är intressanta i sammanhanget än Nikon-objektiv. Av Nikon-objektiven har jag lite för många med skruv-AF för att det skulle bli roligt med en Nikon Z-kamera. För Canon finns ju inte det problemet alls.

Eftersom jag har lovat mig själv att aldrig mer köpa en kamera utan IBIS* så skulle jag välja mellan EOS R6, R5 och R3 istället för R men då behövs en större budget.

*Leica är undantagen från den regeln.
Skrev lite om det också men tog bort det eftersom både Canon och Nikon har så många bra alternativ från deras gamla fattningar. Det är först som i ditt läge när redan objektiv står på hyllan som det ena blir märkbart bättre än det andra. Möjligen minimal fördel Canon trots allt eftersom all EF-optik fungerar perfekt på RF.

Ibis vore supertrevligt men så kom R5C och sätter griller i huvudet. Tur den är för dyr så jag inte på nytt tvingas köpa ett hus utan😉
 

gunlis

Aktiv medlem
Tack för all input!

när det gäller objektiv så har jag inget sedan tidigare. Tidigare så kördejag Canon 70D som jag verkligen gillade. Sen När den gick sönder så köpte jag en Canon M50 II och den kändes inte bra alls mycket för att den inte passade mig i handen.

Min tanke är att ha ett fast objektiv (50mm 1,8) till att börja med tillsammans med ett zoomobjektiv för att fånga saker på avstånd där det inte är lika viktigt med stor bländaröppning… gillade verkligen canons 18-135 för detta så någonting sånt tänker jag. Sen att eventuellt utöka med blixt och kanske något vidvinkelobjektiv med…

det är så sjukt svårt och egentligen så tror jag inte att det kommer spela någon större roll. Men jag blev lite extra velig när inte canonkameran som jag köpte kändes någe bra… ska absolut gå och klämma/känna på grejerna innan jag handlar, men det är ju så mycket att överväga ändå…
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Tack för all input!

.... så köpte jag en Canon M50 II och den kändes inte bra alls mycket för att den inte passade mig i handen.

......det är så sjukt svårt och egentligen så tror jag inte att det kommer spela någon större roll. Men jag blev lite extra velig när inte canonkameran som jag köpte kändes någe bra… ska absolut gå och klämma/känna på grejerna innan jag handlar, men det är ju så mycket att överväga ändå…
Spontant tycker jag att det du skriver är fel.
Du verkar inte alls "lite extra velig".
Jag tycker du verkar klok, och tar dig an ditt kameraköp på ett mycket bra sätt.
Med din erfarenhet ska du självklart känna på din kommande kamera före köp.

Att veta allt inför ett kameraköp, oj, det kräver oerhört mycket.
Gedigna grundläggande fotokunskaper. Mycket erfarenheter av fotande och kameror. Ingående kunskap om de kameror som finns på marknaden.
osv.
Sedan är mycket tycke och smak också.
Och faktiskt, nästan allt inom foto handlar om att göra prioriteringar/avvägningar. Även vid inköp.
Alltså, helt 100% säker inför ditt kameraval, lär du inte bli.
De flesta kameror på marknaden är dock, dess bättre, väldigt bra.

Till din konkreta fråga.
Jag tycker som Per.
IBIS (bildstabilisering i kamerahuset) är en egenskap som är viktig även för mig. Man kan fota i sämre ljus utan stativ, Man kan få lite större möjligheter att välja skärpedjup i vissa situationer, mm.

Men, framför allt, med dina erfarenheter, köp en kamera som känns bra i handen för dig.
Ge den en chans.
Känn efter noga. Många nya kameror är spegellösa, och ofta mindre. Det kan kännas ovant.
Tyvärr, tycker just jag, är det så här kameror verkar bli framgent.
Köper man nytt, vill man ju dock helst inte börja investera in sig i ett system som redan är planerat för nedläggning.

Ett tips.
Ifall du vill ha bra köpråd här på Fotosidan, så berätta så mycket du kan om vad du tänker dig fotografera, i vilka situationer, osv.
Då kan dina vänner här, varav flertalet är mer kompetenta än mig, berätta vilka egenskaper på kommande kamera och objektiv som kan vara viktigast för dig.

Lycka Till - Det här kommer att gå bra för dig!
 
Senast ändrad:

gunlis

Aktiv medlem
Spontant tycker jag att det du skriver är fel.
Du verkar inte alls "lite extra velig".
Jag tycker du verkar klok, och tar dig an ditt kameraköp på ett mycket bra sätt.
Med din erfarenhet ska du självklart känna på din kommande kamera före köp.

Att veta allt inför ett kameraköp, oj, det kräver oerhört mycket.
Gedigna grundläggande fotokunskaper. Mycket erfarenheter av fotande och kameror. Ingående kunskap om de kameror som finns på marknaden.
osv.
Sedan är mycket tycke och smak också.
Och faktiskt, nästan allt inom foto handlar om att göra prioriteringar/avvägningar. Även vid inköp.
Alltså, helt 100% säker inför ditt kameraval, lär du inte bli.
De flesta kameror på marknaden är dock, dess bättre, väldigt bra.

Till din konkreta fråga.
Jag tycker som Per.
IBIS (bildstabilisering i kamerahuset) är en egenskap som är viktig även för mig. Man kan fota i sämre ljus utan stativ, Man kan få lite större möjligheter att välja skärpedjup i vissa situationer, mm.

Men, framför allt, med dina erfarenheter, köp en kamera som känns bra i handen för dig.
Ge den en chans.
Känn efter noga. Många nya kameror är spegellösa, och ofta mindre. Det kan kännas ovant.
Tyvärr, tycker just jag, är det så här kameror verkar bli framgent.
Köper man nytt, vill man ju dock helst inte börja investera in sig i ett system som redan är planerat för nedläggning.

Ett tips.
Ifall du vill ha bra köpråd här på Fotosidan, så berätta så mycket du kan om vad du tänker dig fotografera, i vilka situationer, osv.
Då kan dina vänner här, varav flertalet är mer kompetenta än mig, berätta vilka egenskaper på kommande kamera och objektiv som kan vara viktigast för dig.

Lycka Till - Det här kommer att gå bra för dig!
Stort tack för fina ord🙏🏽

Det som jag mest kommer använda kameran till är dagsfoton på familj och hus & hem.

Sen är tanken att använda kameran på eventuella pressträffar som jag är på i samband med premiärer av filmer och serier. Jag har en filmpodcast och går allt som oftast på den typen av tillställningar och vill då ta porträttkort med fin bokeh och detaljrika ansikten.

Jag struntar i vilken kamera jag ”bör” ha, men de senaste gångerna jag varit på dessa träffar så har jag använt min mobiltelefon 🙈 och det skulle vara skönt att uppgradera.
Jag har egentligen ingen förutfattad uppfattning om respektive kamera utan det skulle vara intressant att höra vilka ni som kan detta skulle välja :).

Men ok, IBIS verkar många vara överens om att det är viktigt.
något annat med givna förutsättningar ovan?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja båda är bra. Rent kameramössigt vinner Z5 på att vara nyare och ha IBIS. Canon vinner på dual pixel men det är inte deras senaste processor. Värt att tänka på är om du inte skall skaffa en hel drös med objektiv är att det är möjligtvis så att du får Z5 med 24-70/4 S i paket. Canons RF24-105/4 L L IS blir mycket dyrare och deras billigare RF24-105 som är väl 4,5-7,1 eller så är inte så vass och skall men få det till liknande pris är det väl det som följer med. Om man inte skall betala multum för en spegellös variant av 70-200 så blir det ändå en äldre F eller EF med adapter som gäller. Är fokus på telesidan däremot leder Canon med en hyfsad RF100-400 som skall vara ganska skarp om än lite ljussvag.

Tänk på helheten alltså - inte bara kamerahuset! Även om du bara skall ha ett objektiv till.

Glöm inte Sony t ex A7III eller Panasonic S5. Dyker upp ibland på rea eller med betydande rabatt och 20-50 är lite ljussvag men ganska skarp. Problemet där är telesidan. Skall du ha följande AF finns bara 3 val: Panasonic 70-300 eller Sigma 100-400 DN eller 150-600 DN. Är motivet stilla funkar Sigma MC21 adaptern bra med flera EF fattningsobjektiv men det blir ingen följande AF.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tycker som Fredrik att du definitivt ska titta på Sony också. A7 III borde väl komma ner i pris (eller gå att hitta begagnat) när A7 IV finns i lager. Stort utbud av objektiv också, från flera tillverkare.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Min tanke är att ha ett fast objektiv (50mm 1,8) till att börja med tillsammans med ett zoomobjektiv för att fånga saker på avstånd där det inte är lika viktigt med stor bländaröppning… gillade verkligen canons 18-135 för detta så någonting sånt tänker jag. Sen att eventuellt utöka med blixt och kanske något vidvinkelobjektiv med…
Klart att du ska ha ett 50mm 1.8 objektiv, och då tror jag att Z5 blir bra eftersom 50mm 1.8 Z objektivet är ruskigt bra. Jag tror inte Canon eller Sony har ett som är lika bra. Visst är det förhållandevis dyrare och tyngre än Nikons tidigare 1.8 50:eek:r, men här snackar vi bildkvalitet!
 

atotowi

Aktiv medlem
Som Canon ägare så tror jag att Z5 passar dig bäst på pappret. IBIS och mordernare processor gör rätt stor skillnad idag. Desssutom har Canon och Nikon haft lite olika strategier när det gäller roadmap för objektiv. Canon har släppt flera lite udda och "innovativa" objektiv men släpar kanske lite när det gäller objektiv för normala. Nikon har däremot mer siktat in sig på att fylla nästan alla vrår av normal zoomar och fasta objektiv med f/1,8. Där är Nikons 50/1,8 bättre än Canons. Canon har dock släpt sin 36 och 85 med macro möjlighet. När det gäller hur den känns så får du testa själv.
Har själv en R och den var ett rejält lyft för mig som tog steget från en 12 år gammal 5D. Men idag då jag även bytt ut 7D till R5 kan jag säga att R inte används så mycket. IBIS är fantastiskt i många situationer.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Klart att du ska ha ett 50mm 1.8 objektiv, och då tror jag att Z5 blir bra eftersom 50mm 1.8 Z objektivet är ruskigt bra. Jag tror inte Canon eller Sony har ett som är lika bra. Visst är det förhållandevis dyrare och tyngre än Nikons tidigare 1.8 50:eek:r, men här snackar vi bildkvalitet!
Både Sony och Panasonic har 50/1,8 objektiv som är bra. Canons RF 50/1,8 är lite sämre (men billigare) då det är mindre avancerat optiskt.
 
ANNONS