Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon RF 50mm f/1.8 STM (nya "Nifty fifty")

Produkter
(logga in för att koppla)

Tims

Aktiv medlem
Måhända lite konstigt inlägg.

Jag har tänkt att utöka objektiv-samlingen med en RF 50mm f/1.2 som är ganska billig i alla fall i L-optik mått mätt, men har sett en del reviews på den lilla 50mm f/1.8 och blivit ganska överraskad av hur bra den verkar.
Har haft ett gäng EF 50mm f/1,8 och de lämnade väl en del övrigt att önska, men denna RF är jag genuint nyfiken på.
Någon som har erfarenhet av RF 50mm f/1.2 vs RF 50mm f/1.8 STM?

(så klart är 50mm f/1.2 bättre optiskt, det är inget snack om saken, men har sett bilder tagna med f/1.8-versionen som imponerat stort)

Är jag helt ute och cyklar här bara?

Jag har båda objektiven eftersom det finns situationer när det kompakt storlek och låg vikt är av största vikt ...

RF 50/1,2L är i stort sett optiskt perfekt. Makalöst skarp över hela bildytan redan vid f/1,2 och bakgrundsoskärpa är väldigt krämigt mjuk. Nackdelarna är pris, vikt och storlek.

RF 50/1,8 STM har bättre kantskärpa än sina föregångare tack vare asfäriskt linselement. Nedbländat är det hur skarpt som helst. På full glugg är skarpt så det räcker för det flesta, utom vid närgränsen. Bakgrundsoskärpan är lite orolig. För gatufoto och resor är detta objektiv utmärkt. Mekaniskt är det tillräckligt förtroendeingivande byggt.

ANNONS
Götaplatsens Foto