Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Speedlite 550EX vs, 430EX & 580EX

Produkter
(logga in för att koppla)

aik_putte

Aktiv medlem
Canon Speedlite 550EX vs. 430EX & 580EX

Jag har en EOS 40D med 17-40 objektivet och skulle vilja skaffa en blixt, jag har bara runt 2000kr så jag har kollat på en begagnad 430EX men även sett att det finns några begagnade 550EX till ungefär samma pris, vad är bäst att satsa på mellan dom? 550EX är väl en utgången modell om jag fattat det rätt?

Finns det några för- och nackdelar vid en jämförelse mellan dom?

Sen, hur mycket bättre är 580EX jämfört med 550EX? Det skiljer ju en del i pris nu men 580EX är väl som storebrorsan till 550EX?

Senast ändrad:
Jag äger både en 550Ex och en 430Ex och personligen så tycker jag att 550Ex är mer blixt för pengarna. Men 430Ex har även sina fördelar...

Fördelar 550Ex:
+ Mer kraft
+ Master-läge

Fördelar 430Ex
+ Mindre och lättare
+ Snabbare uppladdningstid

Lycka till!

Jag har inte jämfört uppladdningstiderna så noggrant, så jag kan inte ge ett bra svar, men jag upplever 430Ex märkbart snabbare.
Speciellt vid uppstart när blixten slås på, då är 430Ex uppskattningsvis runt sekunden snabbare.

Det är en nyare generation blixtar som 430 EX tillhör.

430 EX tar hänsyn till cropfaktorn på 1,6 när den sitter påp 40D, det gör inte 550 EX utan den går alltid efter film/FF brännvidderna.
Den är dessutom snabbare och smidigare, lite svagare men inte mycket.

Den kan inte agera master vid flera blixtar men det blir ju inte intressant förrän du har mer än en blixt.

Rekommenderar således 430 EX till din 40D.

ANNONS
Götaplatsens Foto