Vi tar autofokusen först: Eos 3, Eos 1V, Eos 1D, Eos 1Ds och Eos 1D mark II har samma autofokussystem i grunden. Mellan Eos 3 och 1V tillkom att man kunde sätta ner autofokusen till bara 9 punkter vilket gör den extremt snabbmanövrerad. Så har jag alla mina 1V och 1D mark II inställda.
Till mark II kom en ny dubbelprocessor som är snabbare och som sköter autofokusen med en processor och exponeringen med en annan. Det är en tydlig förbättring mot tidigare, men autofokusen på Eos 3 till 1Ds är ändå enastående bra.
Autofokusen på Eos 10D förbättrades mot föregångaren D60 men är ändå betydligt sämre än autofokusen hos Eos 3 till Eos 1Ds.
Autodokusen på 1Ds är alltså fortfarande riktigt bra.
Och till den allmänna frågan. Det stora med Eos 1D mark II är inte bildkvaliteten utan snabbheten. Är man ute efter maximal bildkvalitet är det fortfarande Eos 1Ds som gäller.
Eos 1D mark II har en så hög bildkvalitet att den duger åt mycket. Den passar frilansfotografer som jag särskilt bra eftersom vi plåtar lite av varje. Men reklamfotografen köper 1Ds.
För mig som plåtar snabba förlopp och ändå behöver hög kvalitet (till bra tidningstryck) är mark II den enda kameran på marknaden som svarar mot mina krav.
Jag tror att man kan vänta sig rätt stora förändringar på efterträdaren till 1Ds. Brusreduceringen i 1Ds kommer från D60, så ett tämligen brusfritt ISO 1600-läge är nog att vänta. Buffertminnet i 1Ds är det största problemet, särskilt för modefotografer, så det lär väl göras rejält mycket större. Med den nya processorn höjs säkert bildfrekvensen också. Detaljer som E-TTL II och bättre display är rätt självklare. Vore intressant om Canon hade kommit på nån lösning till dammproblemet.