Annons

canonskrivare ger randiga utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
Min Canon i9950 har 1 år på nacken och har skrivit ur fantastiskt fina bilder. Nu får jag radiga utskrifter. Ibland lodräta och ibland vågräta. Svaga ränder men klart synliga. Jag har rengjort efter Canons instruktioner.

Jag har skrivit ut olika tester och den testen som visar pastellfärger (vet inte om den heter nåt särskilt) och vilken färgpatron det gäller, visar att det är den svarta patronen som ger ränder. (6 BK, ljusgrått fält)

Nu undrar jag: Är detta nåt jag kan justera själv eller måste jag kanske lämna in den för service och utbyte av skrivarhuvud?

Att byta skrivarhuvud är kanske vanligt och tillhör det allmänna slitaget?

Nån som har tips till mig nu i helgen. Jag får sån abstinens om jag inte kan sitta och pilla med mina bilder och skriva ut dom.

Prova ta ur patronerna, lyft ur skrivhuvudet. Ta en liten skål och spill upp hett vatten, sänk sedan ner 2-3mm av skrivhuvudet i vattnet (bara så att ytan där bläcket kommer ut är i vattnet) Håll ca: 20 sekunder, låt självtorka, sätt i och prova skriva ut. Går inte detta är nog skrivhuvudet förbrukat.

OBS!!! rör ALDRIG med någotsomhelst nånting på den ytan där bläcket kommer ut!

Kanske kan detta ge nåt?

Lycka till / Kenneth

Tror knappast skrivhuvudet kan var utslitet.Jag vet Epson skrivare som har gått hur länge som helst.
Däremot på tex Epson 2100 skrivare så finns det en liten (bläckkudde) som samlar upp överblivet bläck o är den är mättad då vill väl Epson att man ska byta den.Jag själv rengjorde den genom att först ta torky papper uppblött med fönsterputs o la den på kudden så att det lösta upp bläcket.

Sedan så tar du torrt Torky(luddar ej)torkar kudden o kör tills det mesta bläcket är borta.
Sedan så tog jag tops o rullade bort det sista bläcket på kudden o sedan fungerade skrivarn perfekt väldigt länge till.
När man använder nozzle check för att rengöra skrivhuvudet så frigör man bara ännu mer bläck och om det redan är för mycket bläck så får du randiga utskrifter.
Sedan om Canon har en bläckkudde under skrivhuvudet vet jag inte men det borde vara likadant för överflödigt bläck måste tas upp på något sätt.

Skrivarn du har är ju populär så någon borde på FS veta vad du ska göra.

Kenneth - tyvärr så blev det sämre...usch, så ledsen jag blev nu.Nu blev alla testfält randiga och provfotot som skrev ut oxå helrandigt.

Ove - vad är nozzle check? Jag har inte sett dom orden. Ska läsa ditt svar ordentligt.

Det måste väl ändå vara skrivhuvudet som är kinkigt. Jag har läst frågor och svar på Canons hemsida och jag hittar inget annat tänkbart fel.

Nåja, jag får väl åka in till Canons service i Mölndal på måndag annars. Hur som helst så lär jag ju mig att kolla och göra tester.

Hälsningar o tack från Susanna som tycker att det är jobbigt att vara nybörjare och okunnig.

Lider med dig...

Har själv en i 9950. Precus när den var 11 mån gammal noterade jag att utskrifterna fick fel färg. Rengöring, djuprengöring efter nozzle check brukar fixa det problemet du beskrev...men inte alltid!

I mitt fall var det en impuls till elektroniken i skrivhuvudet som inte gick fram. Därmed släppte den inte fram ngt gult bläck. Och därför såg bilden mycket konstig ut. Alla kontroller annars visade att de resterande 7 patronerna "släpptes igenom" precis som de skulle.

Alltså blev det utbyte av skrivhuvud på garantin. Vilket ju var bra om det varit för de för...de Info Care som inte behaga fixa detta enkla utbyte på några dagar som jag trodde utan drygt en månad. Hoppas du får bättre service där du lämnar in den.

Sedan har den gått som en klocka.

Men tillbaks till ditt problem: Är nästan 100% säker på att Kenneth lämnat rätt råd. Randiga utskrifter beror otroligt sällan på skrivhuvudet.
Däremot kan det bli så om du försöker skriva ut en cmykbild istället för RGB-bild.

Låt maskinen nu "torka" med strömmen påslagen. Gör en nozzlecheck o kolla, därefter djuprengöring ett par gånger. Blir det inte bättre kan det faktiskt vara patronen också, men
testa isåfall med att byta den och gör om det hela. Funkar det ff inte så kanske det är skrivhuvudet i alla fall.

Fick infon att i9950 skrivhuvud är mycket känsligt, men det tror jag bara var en undanflykt. Har haft en i865 som funkat helt utan anmärkning i 3 år, trots att jag slarvat med rengöring trots att den fått stå oanvänd ganska länge ibland.

OM det nu är skrivhuvudet och skrivaren bara är ett år gammal så borde du få det på granti enl 2-årsklausulen i alla fall.

Lycka till/LA

Ok Lennart - då ska den få torka i lugn och ro.

1 månad!!!!! *hmpfgy* jag kreverar om jag måste vänta så länge.Dom öppnar kl 9 måndag morgon och då ska jag hänga på låset iallafall :)

Jag ska göra en djuprengörning till och sen kan jag inte göra mer själv.
Nån CMYK bild försöker jag inte skriva ut. Vad är det för nåt? Nozzel check då, vad är det? Är det utskrifterna med färgproverna?

Har jag 2 års klausul...låter bra. Kan nytt skrivarhuvud ingå i den då kanske?

Nozzle check= kontroll av munstycken. Finns i verktygsmenyn (egenskaper skrivare).

2 årsklausul. Jo men kan du påvisa att det rör sig om onormalt kort hållbarhet så ska det finnas en konsumentgaranti på 2 år. (Gäller inte företagare utann bara privapersoner).

Vet bara att Canon är petiga med om man inte använt just deras patroner (typ Ink Club o dyl)

Nu har jag gjort nozzlechecke igen + rengöring igen och nu är ALLA färger igensatta enligt utskriften.
jaja, nu ger jag mig. Den får torka tills måndag nu :)

Jag använder alltid orginalpatroner så kanske kan det gå på garanti då. Vi får hålla tummarna.

Trevlig helg på er. //Susanna

Min S 9000 gör precis likadant för andra gången. Första gången gick det på garranti och jag fick ett nytt skrivhuvud.(efter att provat tipset med e ljummet vatten) Nytt skrivhuvud, problemet borta. Nu är det dags igen skrivaren är 3 1/2 år och ett skrivhuvud kostar 1,.750 kr med moms och frakt. Alltså ungefär samma som deras A4 nya fotoskrivare(och då får man färgen till, får man ej med skrivhuvud)
Lycka till Lasse

Upptäckte en BRA sak nu. Läser på mitt kvitto att jag faktiskt tecknat en extra försäkring vid köpetillfället, något som jag aldrig brukar göra. :) Så då gäller den i 36 månader förmodligen.

Kajsa220 skrev:
Upptäckte en BRA sak nu. Läser på mitt kvitto att jag faktiskt tecknat en extra försäkring vid köpetillfället, något som jag aldrig brukar göra. :) Så då gäller den i 36 månader förmodligen.

GRATULERAR! Då löser det sig säkert, men försök vara tuff så de åtgärdar det snarast.

Framhåll att du gjort ALLT som ska göras enl Canons instruktioner, men berätta inte om att du monterat loss skrivhuvudet och stoppat det i vätska, för de kommer de antagligen att snacka om känslig elektronik o s v. Bara lämna in o säg "reparera för jag behöver den illa kvickt" och stå på dig!

Lycka till!

Att stoppa skrivhuvudet i hett vatten är något som de själva rekommenderar (jag har själv fått tipset från Canon) så det är ingen fara, ta det bara i vanlig ordning så löser det sig skall du se.

/ K

Kem skrev:
Att stoppa skrivhuvudet i hett vatten är något som de själva rekommenderar (jag har själv fått tipset från Canon) så det är ingen fara, ta det bara i vanlig ordning så löser det sig skall du se.

/ K

Sorry, kollade själv. Du har rätt i det, men på Info Care i Växjö var de inte "glada" om man gjort det. Men f-n det är ju bara att hänvisa till Canon själva

mvh/LA

Och så här gick det!

Lämnade skrivaren på Canon i Mölndal i måndags.
Igår, onsdag, var den klar att hämtas.
Skrivarhuvudet utbytt samt en av patronfacken.
Detta till en kostnad av..... 0 kronor.

Hälsningar från en glad Susanna som tackar för goda råd. :)

Gratulerar!

Jättekul att höra att servicen fungerar någonstans. Skriv nu ut en stor maffig bild i A3+

Mvh/Lennart

ANNONS
Götaplatsens Foto