Annons

Cibachrome

Produkter
(logga in för att koppla)

typhoon

Aktiv medlem
Cibachrome

I ett mörkrum dit en kompis (och då även jag) har tillträde står en Cibachromemaskin. Jag känner inte till så mycket mer om Cibachrome, än att man gör papperskoipor av diabilder.
Maskinen ser ut ungefär som en stor platt diskmaskin. Ett par valsar där man matar in de exponerade papperna, ett antal bad med avtappningskranar, samt ytterligare ett par valsar där bilden kommer ut.

Kan någon förklara hur man använder den. En länk till en sida som beskriver detta hade även suttit fint.

//Pontus

Det finns så vitt jag vet två olika typer av cibachromemaskiner. Vad har den för beteckning.
Vi har en CAP40 i vår klubb. I grova drag fungerar den på så sätt att man fyller på Ilfochrome-kemin i de olika baden samt startar maskinen. Den värmer då upp kemin till rätt temperatur och sedan är det bara att mata in den exponerade bilden och vänta ca: 8 minuter. Ut kommer en färdigframkallad bild som därefter läggs i sköljen.
Viktigt är att skölja ur maskinen med vatten efter varje användning.
Kólla med Ilford om de kan ha en bruksanvisning.

Jag vet tyvärr inte vad den har för betteckning.

Jag framkallar en hel del svartvitt själv hemma i köket så den biten kan jag ganska bra. Men hur är det med exponeringen av pappret för Cibachrome?

Vad har man för papper?
Finns det några tummregler?
Tider / bländare?
Filter?
Röd lampa?

//Pontus

Säljs under namnet ILFOCROME idag.

papper/kemi säljs idag under namnet ILFOCROME.
Material och filter/instruktionsbok finns och köpa hos scandinavian photo bla.
Maskinen har förinställda tider/värme för användning av ILFOCROME material. Fungerar troligtvis inte att köra andra material genom den. Både papper och kemi är dyrt så ska du fotografera i färg så är det bättre att köra med negativ film, om du nu inte tänker ställa ut bilderna på utställningar och dra upp bilderna i större format.

Cibachrome i Stockholm

Finns det nån firma som gör det i Storstockholm, eller måste jag skicka negen/diorna till Owenboyd i England?

ANNONS
Götaplatsens Foto