Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cokin - vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Har ett Sigma 10-20 (77 mm) samt en Tokina 400/5.6 (72 mm) och ska beställa från BHphoto eller Adorama.

Satt först och var helt inkörd på Hoya-filtrena eftersom dom bara kostar ca 500 kr/st.

Såg sedan att Cokin-systemet kanske är bättre och billigare.

Vad behöver jag?

Har ingen som helst koll på anpassningsringar, adaptrar mm!

Hjälp!

// Jocke

Nej de är inte samma, P121 är avtonat och används för att mörka ner himlen vid landskapsfoto. Den andra är helt grå och används för att minska mängden ljus över hela bilden.

Det finns motljusskydd till P-systemet också. Man kan koppla ihop flera, för optik med längre brännvidder. Nu har jag inte guiden framme, men skulle gissa att tre stycken är lagom för 400mm.

paco skrev:
Nej de är inte samma, P121 är avtonat och används för att mörka ner himlen vid landskapsfoto. Den andra är helt grå och används för att minska mängden ljus över hela bilden.

Det finns motljusskydd till P-systemet också. Man kan koppla ihop flera, för optik med längre brännvidder. Nu har jag inte guiden framme, men skulle gissa att tre stycken är lagom för 400mm.

Oki, då får det bli alla ovanstående :) De kostar ju knappt någonting mot i Sverige...

Några smådetaljer ska ja köpa från Sverige, tex motljusskydd, men bara systemet fungerar? Det jag "plockat" ihop dvs?

// Jocke

Hej du! Jag kör fejk-grejer från ebay.com. Har dock bara fått hem hållare och adaptrar, väntar på själva filtret.

Passade på att beställa adaptrar så jag har storlekarna 49-77 mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto