Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Color depth?

Produkter
(logga in för att koppla)

haak

Aktiv medlem
Hej

Jag trodde jag hade lite koll på det här med färgrymder (sRGB, adobe RGB mm) efter en hel del diascannande, men...

På min nyinköpta digitala kompaktkamera (Ricoh Caploi 2) finns det följande inställningar för "color depth": Vivid, Neutral, Normal samt B/W. Tyvärr beskriver inte instruktionsboken vad som skiljer de olika inställningarna åt, endast att de finns. Är det någon som har något förslag på tolkning?

Jag ska prova lite olika inställningar i helgen, men tänkte försöka få lite kött på benen först.

mvh
Håkan Åkesson

Jag är inte helt hundra men jag skulle gissa på att de menar "saturation" - färgmättnad.

/Jonas

Ja, det är helt säkert mättnaden du ställer in där. Kameran levererar med största sannolikehet sRGB.

Hej !

Har haft samma fundering, dock finns en kanske mera utförlig beskriving i manualen till min Z3'a, det står så här

Alternativet "NaturalColor" (naturliga färger) återger motivets färger på ett naturtroget sätt. I detta läget visas ingen färglägessymbol på bildskärmen. Läget "Vivid" (livfulla färger) ökar färgernas mättnad. Läget "BW" (Svartvitt) producerar neutrala svartvita bilder. Läget "Sepia" (bruntoning) producerar svartvita bilder i varma toner.

Så som redan gissats i ovan inlägg är det färgmättnaden som ökas mellan Vivid och natural, sen kan man ju fundera över beskrivningen av Sepia men det är en annan historia ;-)

Det klarnar...

dumbo skrev:
Ja, det är helt säkert mättnaden du ställer in där. Kameran levererar med största sannolikehet sRGB.

Det verkar ju rimligt. Så sRGB är färgrymden (alla pixlar har ett RGB-värde som ligger inom detta område) men beroende på vilken mättnad jag valt så kan en enskild pixel variera i RGB-värde (dock alltid inom gränsen sRGB) och på så sätt blir bilden mer eller mindre "färgglad".

Tack för svaren

/ Håkan Å

ANNONS
Götaplatsens Foto