Annons

contessa problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvarnvik

Aktiv medlem
Hej
Jag har en zeiss ikon contessa, vet inte riktigt vilken modell, se bild.
Nu till problemet: Från början hände det inget när jag försökte dra fram, spaken gick att dra framåt men den rörde inte på filmspolen. Jag öppnande kameran och pillade lite på mekanismen till framdragningen och den fungerar nu vad det verkar. Avtryckaren fungerar dock fortfarande inte. det känns som om det borde vara någon mekanism som släpper en fjäder eller liknande när jag trycker på avtryckaren, men det händer som sagt inget. Jag har provat både med och utan film i kameran.
Finns det någon som brukar pilla med gamla kameror och har en ide är jag tacksam.

Kameran är ju inte värd några stora pengar så jag är inte intresserad av att lämna in den och jag är inte heller rädd för att förvärra skadan, det är mest av nyfikenhet som jag skulle vilja försöka att få den att funka.

Bilagor

• dsc00120.jpg
    dsc00120.jpg
    19.7 KB · Visningar: 331
Är du säker på att inget händer när du trycker av? Har kameran centralslutare så kan den vara mycket tyst och i princip vibrationsfri så att man knappt märker när den exponerar. Man kan kolla om slutaren öppnar/stänger genom att titta genom optiken, antingen framtill eller bakifrån med bakstycket öppet.

Bländaren ska inte ändra sig, antar att det är slutaren du menar istället. Händer inget så kanske slutaren har kärvat ihop och behöver rengöras? Frågan är om den är öppen eller stängd? Sitter ofta framför bländaren så man ser den framifrån i optiken. Kan även sitta bakom bakersta linsen. Men öppnar man bakstycket och kikar igenom ser man om den är stängd eller öppen. Är den öppen och du kan se igenom, och om den sitter bakom linserna, kan man pilla lite försiktigt på bladen så kan dom gå tillbaka. Brukar kärva på de långa tiderna men från 1/30 och snabbare kan det fungera då det oftast är långtidsverket som trögar.

Ja självklart ska det vara slutaren. Den är inte öppen,
Avtryckaren är inte låst utan går att trycka ner, men det blir liksom inget klick.
Efter att ha fått igng framdragningen igår känns det som om den kanske drar fram ett snäpp för lång så att fjädern som jag antar ska vara uppspänd för att lösgöras av avtryckaren släpper redan vid uppdragningen, men jag är inte säker. det händer i alla fall inget med slutaren då heller.

Tror du har samma problem som min Vitomatic. Den verkar ha kommit i otakt precis som din. Den kommer numera för långt vid framdragningen så att någonting släpper. Kan säkert justeras, frågan är bara hur? Frammatning och slutarspänning är inte synkroniserade riktigt. Visst kan man börja skruva isär och ibland hittar man manualer och instruktioner för det på nätet. Kanske hittar du något genom att söka på Contessa över webben?

Jag har sökt och hittat bruksanvisning, men en sprängskiss eller rep.manual vore ju bra...
Tack för tipsen i alla fall.

Det finns kameror där inte slutaren inte funkar utan film i kameran. Jag har för mig att det var så med den äldre Dröm-Contessan från 1950, den som var hopfällbar. Men så enkelt kan det väl inte vara?

Jag har också läst det, så jag provade med film, men icke sa nicke, det funkar inte ändå.
Jag tror att Nils idé om överkuggning i framdragningsmekanismen stämmer. Varannan gång jag drar fram är det som att mekanismen "drar över" och varannan gång drar den bara fram den sista biten, om ni förstår hur jag menar.
Jag är verkligen sugen på att testa att fota med en sådan här gammal kamera så antingen får jag leta reda på en annan, eller också ta till min andra gamling, Ilford Sportsman, men den har ingen ljusmätare.

Har ni för övrigt några tips på information om hur man bär dig åt med den här typen av kameror (för att få vettiga bilder alltså) så mottages den tacksamt.

Har förövrigt en gammal ljusmätare (unittic) vet ni hur man kan testa om den funkar/stämmer. Nålen rör sig, men det behöver väl inte betyda att den är särskilt exakt. Kan man på ngt sätt testa den mha sin digitala kamera?

Med tanke på att Contessan har Tessar-optik tycker jag att det vore synd att lägga den på hyllan. Men det är kanske billigare att ragga upp en likadan på Tradera än att försöka repa den.

Raggade just upp en Agfa Silette på tradera för 51 spänn. Vet dock inte riktigt vad det är för modell, den ser inte riktigt ut som någon av de modeller som finns recenserade här. Den här är det:
http://www.tradera.com/auction/aid_36013214

Jag kommer väl att försöka bråka lite mer med contessan, men tycker inte att den är värd en proffsreparation, jag gav ju trots allt bara 135 kr för den.

Siletten är en enklare kamera än Contessan, har ej mätsökare och trelinsigt objektiv istället för Contessans fyrlinsiga. Därmed inte sagt att den är dålig. Lita inte på ljusmätaren, utan testa den mot en modern kameras.

Är det någon som vet något om den här modellen av Agfa Silette? http://www.tradera.com/auction/aid_36013214
Jag har sökt på Silette LK eftersom det är det enda man kan se som verkar vara modellbeteckningen, men jag hittar ingen som är precis likadan. Den liknar mer super silette än de "vanliga" siletterna, men inte exakt.
Annars får jag väl vänta tills jag får hem den och kolla men jag är nyfiken av naturen...

Kan inte riktigt fatta att jag har skaffat mig min tredje kamerarelik på ett par veckor, min man kommer att bli tokig om det fortsätter i den här takten...

Silette LK ser ut att vara byggd på samma chassie som storsäljaren Agfa Optima Ia. Den är dock, till skillnad från Optiman, inte automatisk.

Det är lätt att smala på sig analoga kameror. De kostar nästan ingenting. Jag har köpt användbara kameror från femman och uppåt. Sedan är den annan sak att jag inte hinner använda alla. En del står därför bara på hyllan som prydnader.

ANNONS
Götaplatsens Foto