Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Continuous Ink Supply System till HP för att printa foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

offetoffe

Aktiv medlem
Hej

Har någon testat att installera sk Continuous Ink Supply System i sin HP-skrivare? Tänkte för att få ned bläck-kostnaden.

Exempelvis som detta..
http://www.inksystems.se/product.html?product_id=47&category_id=23

Snabb kalkyl gör att man drar ner kostnaden till 1/20-del jmf med orignialpatroner.

Så, att det blir lika bra som original det kan jag väl anta att det inte blir. Men blir det tillräckligt bra? Någon som provat?

Tänker skriva ut foto..

/Olof

Jag använder ett slangmatningssystem (CIS) till min Epson 2100, och det har fungerat utmärkt. Här kan du läsa en artikel som jag skrev om just det systemet:
http://www.fotomania.se/?sida=artvisa&id=110

Mina utskrifter är lika bra som med originalbläcket, och hållbarheten kan jag inte klaga på. Den kritiska faktor är kvaliteten på bläcket, och det gäller att hitta bläck av samma klass som orginalbläcket. Gå inte efter lägsta pris, för om du betalar för skräp kan du vara säker på att du också får skräp.

Färgåtergivningen blir inte likadan som med originalbläcket, så man behöver särskilda färgprofiler. Ibland kan man få dem direkt från bläckleverantören för de papper som man tänker använda, men oftast får man låta någon göra de färgprofiler som man behöver. Det kostar i regel några hundralappar per profil.

Min kostnadsbesparing ligger på faktorn 5-6 jämfört med originalbläcket, och irritationen när patron efter patron måste bytas stup i kvarten slipper jag förstås helt.

Oavsett vilket system som du tänker skaffa bör du försöka att få tag i användarerfarenheter. Enklast är att googla. Och tänk på att en del jämförande tester mellan originalbläck och tredjepartsbläck ibland avser tredjepartsbläck av den absolut sämsta (och billigaste) sorten.

/Per S

ANNONS
Götaplatsens Foto