Annons

Cyberphoto

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem


"Umeåföretaget Cyberphoto köpte mobiltelefoner och hörlurar för 55 miljoner och drog av momsen på 11 miljoner. Nu menar Skatteverket att elektronikprodukterna var en del av en omfattande momsbedrägerihärva – och att Cyperphoto borde ha förstått det.

Därför måste Cyberphoto betala tillbaka 11 miljoner, vilket riskerar företagets överlevnad."
 
Senast ändrad:

lonian

Aktiv medlem
Trist om dom inte kommer finnas kvar i framtiden.
Jag bor själv i Umeå och brukar besöka butiken.
 
Senast ändrad:

janc

Aktiv medlem
Kan inte läsa VK då den är låst så jag vet inte hur Cyberphoto är inblandade men har alltid upplevt dom som en väldigt seriös handlare.
 

StanM

Aktiv medlem
Verkligen trist om de stänger. Har själv handlat en hel del från dem och upplever dem som verkligen seriösa. Hoppas det löser sig för Cyberphoto, alla deras anställda och i förlängningen fotonissar som handlar från dem.
 

andreas89

Aktiv medlem
Tråkigt!

Men samtidigt har man brustit ganska rejält vad gäller due dilligence om man gör affärer med företag som har näringsförbud i Sverige.
 

t595sp

Aktiv medlem
Tråkigt!

Men samtidigt har man brustit ganska rejält vad gäller due dilligence om man gör affärer med företag som har näringsförbud i Sverige.
Har du läst artikeln i VK?

I Skatteverkets beslut som står i artikeln så både friar och fäller skatteverket Cyber. Skatteverket konstaterar att Cyber inte gjort nåt fel men ändå rimligen borde ha förstått att det var ett momsbedrägeri och därför måste betala in momsen.

Jag tror inte vi sett slutet på detta än.
 
Senast ändrad:

VargenW

Aktiv medlem
Jag gillar också Cyberphoto, handlat av dem och läser gärna deras tester. Men 11 miljoner? Ett så pass stort företag måste väl ha 11 miljoner att slänga upp i ett sånt här läge, annars kan man ju ifrågasätta deras soliditet.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Det är inte alltid som Skatteverket vinner i rätten, t.ex moms på samfälligheter ogillades av Högsta Förvaltningsdomstolen.
 

apersson850

Aktiv medlem
Likviditeten är sjunkande och vinsten negativ, så det finns nog inte oceaner att ösa ur.
Värdet är betydligt högre än 11 miljoner, men det består nog till rätt stor del av varulager.
 

Falumas

Aktiv medlem
Varulagret är ofta på krita för företag som dessa. dvs det tillhör förmodligen någon bank eller något finansföretag. Men det finns dom som äger sitt lager, men jag tror det är ovanligt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Självklart måste de hävda att de varit ovetande och agerat samvetsgrannt.
Med det ser onekligen mörkt ut för företaget. Tråkigt då de är ganska många anställda som riskeras att drabbas.
När jag lyssnar på radioinslaget och hur bedrägerierna gått till så är det svårt att tänka sig att de inblandade företagen inte har fattat vad det handlade om.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag gillar också Cyberphoto, handlat av dem och läser gärna deras tester. Men 11 miljoner? Ett så pass stort företag måste väl ha 11 miljoner att slänga upp i ett sånt här läge, annars kan man ju ifrågasätta deras soliditet.
Det är nog ytterst sällsynt att företag av den storleken, speciellt i en så pressad bransch, har en massa miljoner liggande i en låda.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är nog ytterst sällsynt att företag av den storleken, speciellt i en så pressad bransch, har en massa miljoner liggande i en låda.
Får man x miljoner från skatteverket som man inte har behövt betala, så borde man nog ha en sådan låda.
Nu vet jag iofs inte om så var fallet för Cyberphoto eller om dom kan få vite bara för att ha varit med i kedjan och betalat all moms och skrivit ut alla fakturor precis som man skall.
Jag hoppas bara att Cyberphoto inte blev intvingade i det hela under former ingen vill vara med om.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Får man x miljoner från skatteverket som man inte har behövt betala, så borde man nog ha en sådan låda.
Om företaget har fått tillbaka x miljoner i moms, så är det ju pengar som man redan har betalat till den man köpte de momsbelagda varorna från. Inte pengar som på något magiskt vis uppstår ur tomma intet.
 
ANNONS