Annons

Cykling och fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

sagoland

Aktiv medlem
Hej!

Jag har just nu två intressen, vilka jag tror kan passa ganska bra tillsammans. Jag håller på en del med cykling, kör väl en femhundra mil om året ungefär. När man tränar är det inte sällan man hamnar på platser och i situationer då man önskar att man hade kameran med sig.
Samtidigt är jag intresserad av foto, har ett tag nu fått låna en kompakt digitalkamera från Sveriges Byggindustrier, men nu är det dags att uppgradera mig.

Funderar på att antingen skaffa någonting i stil med Minoltas A-serie, D70 eller 10D.
Problemet blir sedan, speciellt om det blir någon av de lite större modellerna, att få med den på cykeln, utan att få några större problem med att cykla en tur på tio mil eller nåt.

Är det någon här som har erfarenheter av att kombinera cykling och foto?

Simon Tullstedt

Hej.

Jag cyklar också en del, främst som motion.
Om jag skulle ha med en kamera på de turerna, då jag vill ha så lite extrasaker som möjligt med mig, så hade det blivit en kompakt av något slag. Den kan man ju få ner i sadelväskan eller så.

Om du vill ha en större kamera, typ DSLR, så krävs en större väska, antingen separat eller en ryggsäck om du vill ha det. Skall du ha en separat väska får du nog ha väskhållare, antingen på pakethållaren eller på framgaffeln eller styret.

Du får nog fundera på om det är värt den extra vikten/omaket det skulle innebära att antingen ha ryggsäck eller cykelväska på längre turer. Fast det beror förstås på vilken typ av cykling det är. Är det mer för att det är trevligt att trampa runt och se sig omkring så kan det vara helt okej med lite packning. Vid motionscykling skulle inte jag välja en för stor kamera som kräver extra väska.

Det är några aspekter som jag skulle fundera på om jag var i din situation.
Hoppas det hjälper dig till ett bra beslut.

/Henrik

Jo, det är väl därför jag funderar lite på A1-2-200, den är såpass kompakt att jag förmodligen skulle kunna få ner den i min sadelväska.
Men samtidigt är det frågan om den har tillräckligt bra prestanda. Det är svårt att avgöra om det är värt att lägga de extra 5000 eller vad det blir för att få typ 10D istället för minolta A1?

Ryggsäck är ett alternativ, om det finns någon riktigt bra sådan, som sitter bra även under längre turer.

Jag cyklar och plåtar en hel del. Under en 50-milatur i somras hade jag en vattentät styrväska. Där hade jag en Nikon F801s med monterad 105/2,5 och 50/1,8 och 28/2,8 i sidofacken. Dessutom en Olympus XA i jackfickan när jag inte orkade gräva fram systemaren eller hade lite mer bråttom.

Min styrväska har rullstängning vilket är bra för vattentätheten, men dåligt för tillgängligheten. Finns nog betydligt smidigare lösningar.

Trekking. Jo det förstås. Tänkte utifrån min egen cykling, där det ofta redan är så mycket packning att en liten styrväska inte gör så mycket skillnad :)

Ok, ja. Jag tänkte nästan det =) Det är klart att det blir skillnad, men det var ändå intressant med styrväska. Jag har sett någon som ska vara lätt att komma åt från sadeln, har jag för mig.

Viss erfarenhet..

Har väl en viss efarenhet..

Har cyklat, (på racercykel) runt i Sverige, samt litet i Europa från 70-talet, och alltid haft kamera med.
Cyklar fortfarande.
(Egen komponerad italiensk Metisse med svarta Campagnolo-grejer!!)
Och alltid med kamera! :)

Fast nu blir det kortare turer, 3-6 mil, typ längs med Göta Kanal, å gärna förbi Söderköping och Smultronstället!!!!!!!!!!!!

Och har alltid klarat mig med en liten styrväska
för utrustningen. Ett hus Leica/Contax samt en 35:a. (Ev. + 90:a också)

Brukar även få med plånbok, mobiltelefon, extra film.
Väskan är c:a 35x20x20 cm.

Cykla med ryggsäck... nja...
På mycket korta turer i hemmaterrängen, Ok! ;-)

vad sags om en san dar magvaska gjord for systemkameror? ar val bara att ha den bakofram medan man cyklar... brukar anvanda sadan nar jag gar i skogen med hunden, mycket smidigt (ser dock inte spec coolt ut)
/G

Eftersom jag är "blandmissbrukare" d.v.s. både MTB
och landsväg så har jag valt ryggsäck av allra
minsta storlek, Haglöfs Tight XS. På MTB skakar det
för mycket för att hänga saker på ramen och styret.
Styret finns inte mycket plats på heller och jag vill
inte ha extrakilon där som ändrar cykelns svängegenskaper.

Nackdelen med ryggsäck är väl att ryggen säckar ihop
om man lastar i för mycket, särskilt vid långturer
på landsvägsracer när man hänger i bockstyret hela
tiden.

Har bara cyklat med kompaktkameror i ryggsäcken så
jag vet inte om systemkameror skulle få plats.

Smultronstället är Svergiges bästa depåstopp
alla kategorier. ;-)

Smultronstället i Söderköping? =D Tack för alla intressanta ideer. Nej, redan ett par mil med ryggsäck är obehagligt =) Just nu känns det som om en A1:a i sadelväskan är rätt. Inte så snabbt att få fram, men...

Kamera i cykelväska..

Har haft funderingar på kameran baktill i nå'n väska..
Men vill ha ögonkoll på kameran/pengar. ;-)

Därför styrväska.

----------------------------------
För cykelaficionados här!
Ni andra kan hoppa över stycket, och gå direkt till kommentaren om Smultronstället på slutet :)

Vad gäller cykel så tillhör jag den där gamla skolan,
litar inte riktigt på japanerna....;-)

Har en måttbeställd italienare, Somec, röd, Columbusrör, med svarteloxerade Campa Record grejer. 18 Indexväxlar, MBT styre, allt svart, fälgar osv. ett slags hembygge alltså. Har ekrat hjulen åxå! :)
Cykeln e byggd efter en USA förebild.
I Californien tävlade man på brandgatorna uppe i bergen en gång. Hyffsade avstängda vägar med grus. Min cykelmodell kallas för Metisse.
(Tror det är franska..bastard kanske?)

Detta hade ju inte så mycket med väskfrågan att göra,
men andra cykelaficionas förstår... :)
----------------------------------------

Och som sagt, Smultronstället är ett måste om man kör kanalen!
Problemet är att det stoppet tar tid!!
Personalen återkommer till bordet gång på gång:
"Nå, har du bestämt dig nu då???!!!!"

Haha, det låter som en härlig cykel. Själv kör jag en Trek 1400, ett par år gammal. Jag gillar den, livfull på något sätt.

Ingen plockar prylar ur min sadelväska ostraffat =D

De gånger jag åkt förbi smultronstället har det varit med segelbåt.

Ok. Det här börjar lukta OT.

ANNONS
Götaplatsens Foto