Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig skärpa med 40D och 18-55 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dragoen

Aktiv medlem
Hej.

Jag är rätt ny när det kommer till DSLR, vilket kan göra att det är stor risk problemet i fråga kan vara mig själv.

Jag har ganska nyligen införskaffat en begagnad Canon EOS 40D med ett 18-55 IS objektiv.
Dock verkar det som att jag trotts samtliga rekommendationer jag funnit på nätet av inställningar för objektivet, inte kan få några speciellt skarpa bilder.
När jag jämför så får jag betydligt skarpare bilder med min P&S Casio EX-Z1000.

Bilden från 40D känns på något vis dimmig.
Jag verkar få samma problem både vid AF och MF.

Här är ett exempel (100%, centrum utklippt):

Canon 40D + 18-55 IS (53mm, f7.1, 1/320s, ISO-100):
http://i32.tinypic.com/33wml2p.jpg

Casio EX-Z1000 (24mm, f5.4, 1/320s, ISO-100) :
http://i29.tinypic.com/24ctb3p.jpg

Är detta normalt att bilder blir så pass suddiga med detta objektiv, eller kan det vara någon inställning som är felaktig? Jag läste recensioner innan på objektivet varpå det stått att det ska vara skarpt, samt att exempelbilderna jag tittat på sett mycket skarpare ut.
Jag tar gärna fler bilder om det är till någon hjälp.

Senast ändrad:
Känner inte din Casio men "alla" kompakter skärper jpg:ar rejält (och ökar kontrast och annat som också förhöjer skärpeupplevelsen).

Antar att vi tittar på JPG? 18-55IS är mycket objektiv för pengarna. Det presterar riktigt bra 18-30/35 men blir märkbart sämre ovanför om man som du (och jag) tittar 100% crop. Så var mitt exemplar också och man kan även se det i MTF-kurvorna i div. tester. Du kan ställa några parametrar i kameran för JPG, höj skärpa och kontrast så blir du antagligen nöjdare. Eller fota RAW och framkalla i DPP (gratis med kameran) eller ACR som har fler möjligheter. DPP ärver skärpeinställningarna från kameran.

Det är välkänt att just 40d behöver en viss uppskärpning redan i kameran för att det inte skall se för soft ut, höj skärpan några steg så blir det säkert bra.

Det stämmer bra att vi tittar på JPG. Jag fotar dock alltid i RAW+JPG men har inte hunnit sätta mig in i hur man behandlar denna typ av bilder än, dock sparar jag givetvis filerna i RAW formatet med så att när jag väl lärt mig detta, så har jag möjlighet att även "rädda" äldre bilder med.

Jag hade dock för mig att man inte skulle behöva göra detta om ett objektiv räknades som rätt skarpt, men är det vanligt att man efterbehandlar med t.ex. skärpa, oavsett vilket objektiv man har?
Kan det också vara av sensorn som gör att bilderna blir lite "mjuka", även om objektivet i sig är skarpt?. Jag har nu höjt skärpan ett steg i kameran, samt provbehandlat RAW bilden i DPP.

Nu blev det plötsligt mycket bättre:
http://i32.tinypic.com/2h6yk2g.jpg

Jag tackar så mycket för svaren. Var nära på att köpa ett rätt mycket dyrare objektiv än 18-55, men får man upp denna skärpan i efterhand så duger det finns till en början i alla fall.

Får prova köra lite mer i 35mm området och se om bilderna förbättras ytterligare då.

Tack!

Det stämmer bra att vi tittar på JPG. Jag fotar dock alltid i RAW+JPG men har inte hunnit sätta mig in i hur man behandlar denna typ av bilder än, dock sparar jag givetvis filerna i RAW formatet med så att när jag väl lärt mig detta, så har jag möjlighet att även "rädda" äldre bilder med.

Jag hade dock för mig att man inte skulle behöva göra detta om ett objektiv räknades som rätt skarpt, men är det vanligt att man efterbehandlar med t.ex. skärpa, oavsett vilket objektiv man har?
Kan det också vara av sensorn som gör att bilderna blir lite "mjuka", även om objektivet i sig är skarpt?. Jag har nu höjt skärpan ett steg i kameran, samt provbehandlat RAW bilden i DPP.

Nu blev det plötsligt mycket bättre:
http://i32.tinypic.com/2h6yk2g.jpg

Jag tackar så mycket för svaren. Var nära på att köpa ett rätt mycket dyrare objektiv än 18-55, men får man upp denna skärpan i efterhand så duger det finns till en början i alla fall.

Får prova köra lite mer i 35mm området och se om bilderna förbättras ytterligare då.

Tack!

Det är inte sensorn, utan lågpassfiltret framför sensorn som ger mjuka bilder med 40d, ställ upp skärpan ett eller två snäpp till så börjar det hända grejer.

Det är inte sensorn, utan lågpassfiltret framför sensorn som ger mjuka bilder med 40d, ställ upp skärpan ett eller två snäpp till så börjar det hända grejer.

Jag har provat detta nu och märker knappt någon skillnad. Dock är det med stor sannolikhet pga att det helt enkelt är för mörkt och dåligt med kontraster ute. Jag ska prova ta jämförande bilder imorgon. Jag tackar för all hjälp och är glad över att inget är trasigt i alla fall.

ANNONS
Götaplatsens Foto