Annons

Dålig svärta, mörkrumskopior

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla svar och allt engagemang!

Jag ska göra lite tester och återkommer med resultat :)
 
- Kontrastfilterna jag använder ska ge samma exponering från 00-3,5, däröver ska dubbla tiden användas, så de torde också kunna uteslutas.

Jag kommer att göra tre st strippar, framkalla den ena 1 minut, nästa 2 minuter och den sista 3 minuter.

Antar att det bästa torde vara att göra detta med ett kontrastfilter som ger medel till hög kontrast, typ 3? Eller är det bättre att köra det testet helt utan kontrastfilter?
Nä det kommer inte att funka med samma tid precis som ngn tidigare påpekat.

Njae alltså när papperet har framkallat ut, det blir inget mer på papperet, så är det klart.

Testkopior:
Du lägger i ditt rätta filter, JAG använder 2½, ibland 2.
ställ din tid, JAG 2 sek för 8x10"
Börja kopiera med en kartong som täcker det mesta av bilden.
belys, flytta kartong, belys, flytta kartong, belys, flytta kartong, osv

framkalla o titta var du får rätt teckning i lågdager.
ställ in den tiden.
om högdagern har en annan tid så byter du filter så att högdagern flyttas in till samma tid.

Klart!

Har du testat mörkrumsljuset?
Det är det första man gör när man kommer till ett nytt mörkrum!!!
 
framkalla o titta var du får rätt teckning i lågdager.
ställ in den tiden.
om högdagern har en annan tid så byter du filter så att högdagern flyttas in till samma tid.

Ok, jag har gjort tvärt om när jag gjort teststrippar från negativ (alltså inte de teststrippar som jag skrev om i inlägget du svarade på för att hitta papprets maximala svärta, de förutsätter jag görs utan negativ, d.v.s. med bara belysningen från förstoringsapparaten).

Jag har fått förklarat för mig att de kontrastfilter jag har (Ilford Multigrade) är balanserade så att de ger samma exponering i högdagrarna oavsett filter, så att man placerar högdagrarna med hjälp av exponeringstiden, och lågdagrar med val av kontrastfilter med enda undantaget att om man går upp till grad 4 eller högre, så dubblar man samtidigt exponeringstiden. Men det kanske fungerar olika för olika filter? Det verkar i alla fall fungera rätt bra med de teststrippar jag har gjort hittills (bortsett från att jag hittills inte lyckats få riktigt bra svärta, men så fort jag gjort dessa strippar så vet jag ju papprets maximala svärta och vilken framkallningstid som behövs för att uppnå dem).

Har du testat mörkrumsljuset?
Det är det första man gör när man kommer till ett nytt mörkrum!!!

Japp, både mörkrumsljuset och förstoringsapparatens röda "ledljus" är testat.
 
Det skall gå att motverka den grå slöjan som beror på papperets åldringseffekt mha Benzotriazole.
Ring mig om du får tag på det!!!
Finns att köpa från Silverprint, London. :)

Detta är den kemikalie som fanns i Kodak Anti-Fog #1.


En gång i tiden, när jag hade tillgång till mörkrum, så använde jag bromkalium (kaliumbromid) som antislöjmedel vid framkallning av äldre papper. Fanns att köpa på alla apotek på den tiden. Användes då som medicin, men har troligen ersatts av modernare läkemedel nuförtiden, gissar jag.

Men jag är inte säker på ifall det är detta som är problemet, vilket förstås är en förutsättning för att antislöjmedel ska kunna hjälpa. Att testa med färskt papper har redan föreslagits. Välj inte papper med variabel kontrast, det är lite besvärligare vid testning - välj ordinärt (blankt) papper, kanske två steg hårdare än normal gradation.
.
 
Konfigurationen av bländare, exponeringstid, grad och framkallningstiden är mycket viktigt.

Slöja kan man bli av med blekning om pappret är för mycket gammalt. Det. mesta av pappret i EU området och från några andra länder åldras mycket tidigare än gamla papper innan 1996 på grund av att man avgått ifrån kadmium.

Selen ökar kontrasten och dra ned svärtan med en svag blandning typ 1:9 i några sekunder sen färgar han bilden, men det funkar bara i rätt framställd kopia och inte med en grådaskigt misslyckad bild. selen gör också bilden bättre hållbarare ur arkiverings synpunkt

Resign coated (RC) papper kan inte användas som referens för barytpapper (FB) inte ens från samma fabrikanten
 
Ehhh jaha??

Jag vet inte om den här var en fråga eller ett hån men det finns en massa olika sätt eller genvägar att få grådaskiga bilder. Ett ut av dom är att man kan inte läsa, visualisera negativets brister/fördelar och felbedömer ett utav dom konfigurationen. Tyvärr det är mycket svårt att leda någon genom nätet för att komma till rätta dessutom utan att man har sätt materialet man jobbar med


Vad menar du?

Att inte ens emulsionenen basen uppbyggnad av pappret är detsamma därför egenskaperna och densiteten är annorlunda också.. Om man tar det högre upp så ibland måste en bild bli rejält utframkallad för att få fram det bästa resultat vilket är rätt så omöjligt med plastpapper.
Konfigurationen av underexponering och överframkallning eller visa versa skulle aldrig funka med RC papper. Det vore till exempel att göra en pang bild på Agfa's 111 och direkt överföra det till Brovira. Men det är omöjligt så därför har jag svårt att tro på referens, däremot man kan studera negativets brister men det är bäst om man lär sig att visualisera negativet istället. Testremsor funkar bäst från ett och samma papper..
 
Det vore till exempel att göra en pang bild på Agfa's 111 och direkt överföra det till Brovira. Men det är omöjligt så därför har jag svårt att tro på referens, däremot man kan studera negativets brister men det är bäst om man lär sig att visualisera negativet istället. Testremsor funkar bäst från ett och samma papper..
Du skriver otydligt, men här förstår jag vad du menar.
Jag skrev att du kan använda Ilford Multigrade IV i plast för testkopior, sedan överföra det nästan rakt av till SAMMA papper i fiber.
Men Du kan inte räkna med att det funkar mellan Multigrade III & IV eller andra papper.
O det skrev jag heller inte.
 
benzotriazol

Kanske skall dit i sommar...
Jag har en del hemma om någon är sugen kan jag skicka lite men då får ni skicka med returbrev med porto och adress till Mats Dahlén Stigs Källa 3 806 41 Gävle. Det räcker ju med lite för att testa om det funkar.
Jag blandade i Tsprit för att enkelt kunna dosera(var försiktig det är farliga grejor tror jag) Sedan droppar men i några ml i framkallaren. Tyvärr tycker jag inte det funkar särskilt bra. JAg har foggat Orwopapper som jag i stället framkallar mörkare än jag vill ha dem sedan bleker jag dem lite och sedan tonar jag i Selen. Det funkar mkt bra.
Angående pappret som ni diskuterar: Har någon frågat om själva negativet? om det är rätt exponerat? Har han testat att exponera pappret för maxljus för att kolla svärtan? Annars kan det ju vara svårt. Tumregeln är att vill man ha hårdare kopior ska man underexponera och överframkalla och vill man ha mjuka ska man överexponera och underframkalla. Brukar själv kunna ha mkt långa framkallningstider med gamla papper men det beror mer på att högdagrarana jobbar ikapp om de får ligga i länge.
 
Jag har en del hemma om någon är sugen kan jag skicka lite men då får ni skicka med returbrev med porto och adress till Mats Dahlén Stigs Källa 3 806 41 Gävle. Det räcker ju med lite för att testa om det funkar.
Jag blandade i Tsprit för att enkelt kunna dosera(var försiktig det är farliga grejor tror jag) Sedan droppar men i några ml i framkallaren. Tyvärr tycker jag inte det funkar särskilt bra. JAg har foggat Orwopapper som jag i stället framkallar mörkare än jag vill ha dem sedan bleker jag dem lite och sedan tonar jag i Selen. Det funkar mkt bra.
Angående pappret som ni diskuterar: Har någon frågat om själva negativet? om det är rätt exponerat? Har han testat att exponera pappret för maxljus för att kolla svärtan? Annars kan det ju vara svårt. Tumregeln är att vill man ha hårdare kopior ska man underexponera och överframkalla och vill man ha mjuka ska man överexponera och underframkalla. Brukar själv kunna ha mkt långa framkallningstider med gamla papper men det beror mer på att högdagrarana jobbar ikapp om de får ligga i länge.
Jag kan betala i förskott till ett konto...
KAn ta det via sms
Vad bleker du med?
 
Senast ändrad:
Jag skrev att du kan använda Ilford Multigrade IV i plast för testkopior, sedan överföra det nästan rakt av till SAMMA papper i fiber.
.

Jag vill bara påpeka att jag har försökt med att överföra mellan Agfa's 111RC och 111FB men det blev en helt annan bild. Situationen blev detsamma med Maco och Forte också sen la jag av. kör testremsor istället av samma paper..
 
ANNONS