Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåliga resultat med Ringblixten MR-14EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag får verkligen inte till det med ringblixten MR-14EX varesig när jag avnänder MP-E65 macrot eller 100 mm macro. Eller jo, i dagsljus när jag kör med 100 så kan jag få till en bra exponering med tillräckligt snabb tid på blixdten för att slippa oskärpa men när det är mörkt ute är det värre. Då blir bakgrunden alldeles för mörk. Skall inte bilxten mätas genom objektivet för att tex bara lätta upp skuggor eller är den helt enkelt för stark? Om jag sätter ETTL till tex -1/3 eller -2/3 verkar det inte påverka bilden alls. Någon som upplevt samma?

När jag kör med MP-E65 och väljer tex 1/3 på bilxtens tid så blir bilden för mörk. Går jag upp ett steg i styrka så blir den istället för ljus.

Återigen mkt tacksam för alla råd jag kan få.

Eller jo, i dagsljus när jag kör med 100 så kan jag få till en bra exponering med tillräckligt snabb tid på blixdten för att slippa oskärpa men när det är mörkt ute är det värre. Då blir bakgrunden alldeles för mörk.

Har du tänkt på att blixtens effekt avtar med kvadraten på avståndet? Dvs om du fotograferar ett motiv på t.ex. 20 cm avstånd, så blir det som är 40cm bort belyst endast en fjärdedel så mycket som huvudmotivet.

Det som du kan göra är att rigga upp en extra blixt och synca den med ringblixten, eller använda stativ och köra med mycket längre slutartid för att snappa upp mer av det befintliga ljuset.

Har du tänkt på att blixtens effekt avtar med kvadraten på avståndet? Dvs om du fotograferar ett motiv på t.ex. 20 cm avstånd, så blir det som är 40cm bort belyst endast en fjärdedel så mycket som huvudmotivet.

Det som du kan göra är att rigga upp en extra blixt och synca den med ringblixten, eller använda stativ och köra med mycket längre slutartid för att snappa upp mer av det befintliga ljuset.

Tack så mycket! Så det är egentligen inget jag gör "fel" utan att jag behöver använda extra utrustning. Jag kan villigt erkänna att jag har väldigt svårt att förstå tekniska saker och speciellt när det ingår beräkningar. Jag har provat stativlösningen men är det då något som rör sig tex en fjäril så vill det ju bli lite suddigt ändå.

Precis, antingen får man tillföra mer ljus, som är lika snabbt som huvudblixten, eller så får man ta bilder på sånt som inte flaxar omkring, så det inte gör någonting att slutartiden är längre.

Styrkan på blixten påverkar bara sånt som ligger inom blixtens räckvidd.

ANNONS
Götaplatsens Foto