Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåliga skärpa med konicas hexagon/hexanon-objektiv!?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Jag använder mig av stadigt stativ, fuji velvia 50, nogrann skärpeinställning, upplåst spegel, men ändå..Bilderna blir inte tillräckligt skarpa.

Kameran är en gammal Konica T4, med endast originalobjektiven hexagon och hexanon. Dagens kameror/objektiv kanske ger bättre skärpa? Någon som vet?

Konica-objektiven borde ge normal skärpa. Jämförbara med dagens standardobj. Det skulle vara intressant att veta hur du bedömmer skärpan på diat.

Kanske e något fel med fokuseringen på kameran. Spegeln elle mattskivan kanske ligger i fel läge.

Kolla detta genom att sätta kameran på stativ, öppna filmluckan, fäll upp spegeln, sätt en bit matt halvgenomskinlig tejp i filmplanet och fokusera sedan med hjälp av bilden du ser på tejpen som nu funkar som mattskiva. Fäll ned spegeln. Kolla i sökaren och se om det fortfarande e skarpt. E det skarpt så är det troligen kamerans filmplanhållning som e kass. E det inte skarpt så sitter spegeln eller mattskivan i fel läge

Ja, jag tror inte att det är objektiven det är fel på (såvida det inte är zoomar). Deras objektiv är mycket skarpa även jämfört med dagens mått. Det som är sämre är framförallt antireflexbehandling så motljusskydd och UV/skylight är att rekommendera.Annars tror jag också mer på tex filmhållningen som problem.
MVH Erik Å

Ja, jag har också hört att konicas objektiv skulla hålla en hyffsad klass. Just därför som jag behöll min gamla utrustning och köpte till extra objektiv, istället för att köpa en helt ny utrustning.

Som svar: Det är fasta obejtkiv. Jag märker oskärpan främst på diaduken, då bilder med enklare kamera ger en helt annan skärpa.

Tack Henrik för tipset! Smart!

ANNONS
Götaplatsens Foto