Ibland när det har gått en stund sen senaste bilden är tagen och man ska knäppa igen, så vägrar kameran att "knäppa". Jag tvingas vänta en sekund innan jag kan ta bilden.
Detta händer allt som oftast & är alltid lika frustrerande när man tar ögonblicksbilder.
Vad är det som orsakar detta? har samma problem med en gammal Coolpix (700) som detta minneskort har använts tillsammans med.
Ska snart köpa nytt minneskort och vill verkligen inte ha ett med samma otrevliga egenskap. därav undrar jag vad jag ska kolla på. Har redan bestämt mig för att det ska bli ett kvalitetskort ala Sandisk Ultra 2 eller likvärdigt.
Så sant som det är sagt. Varför köpa "pirat" tillbehör när man har lagt ut tusentalskronor på kamera och objektiv. Snålheten får inte bedra
visheten. Med andra ord, ska alla länkar i kedjan vara lika starka.
/ Thomas.
sant, men det här kortet köpte jag långt innan jag köpte min D1a. dock hade jag redan när jag köpte D1an för avsikt att införskaffa ett framförallt snabbare kort.
schaki skrev: Har ngt gammalt skräpkort från Pilotech på 64mb.
Ibland när det har gått en stund sen senaste bilden är tagen och man ska knäppa igen, så vägrar kameran att "knäppa". Jag tvingas vänta en sekund innan jag kan ta bilden.
Detta händer allt som oftast & är alltid lika frustrerande när man tar ögonblicksbilder.
Vad är det som orsakar detta? har samma problem med en gammal Coolpix (700) som detta minneskort har använts tillsammans med.
Ska snart köpa nytt minneskort och vill verkligen inte ha ett med samma otrevliga egenskap. därav undrar jag vad jag ska kolla på. Har redan bestämt mig för att det ska bli ett kvalitetskort ala Sandisk Ultra 2 eller likvärdigt.
Har du kameran inställd på "Single" eller "Continous" frammatning?
Jag har ett svagt minne av det här, har hört om det problemet tidigare för länge sedan. Om du har kameran inställd på "Single" tror jag att den måste skriva föregående bild till kortet innan du kan ta en ny (och har du då ett långsamt kort så tar det lite tid), men det är bara ett svagt minne jag har. Jag har för mig att det var något knas med det där som man kunde gå runt genom att göra något smart, men jag kommer inte ihåg så noga.
Jo, nu kommer jag ihåg...tror jag. Jag tror att man fick ställa in kameran på "Continous" även om man ville köra i "Single" och sen sänka antalet bilder per sekund till 1 i en customfuktion. Då uppträder kameran som om den är i "Single" (förutsatt att du inte håller inne avtryckaren längre än 1 sekund, men det gör man ju sällan när man vill ta en bild) men du slipper väntetiden. Jag tror att det var så...men som sagt, det var länge sedan och jag vet inte om jag kommer ihåg rätt.
Re: Re: D1 - går ibland inte att tyrcka av!.(minneskortsrelaterat)
ekequist skrev: Hej,
Har du kameran inställd på "Single" eller "Continous" frammatning?
Jag har ett svagt minne av det här, har hört om det problemet tidigare för länge sedan. Om du har kameran inställd på "Single" tror jag att den måste skriva föregående bild till kortet innan du kan ta en ny (och har du då ett långsamt kort så tar det lite tid), men det är bara ett svagt minne jag har. Jag har för mig att det var något knas med det där som man kunde gå runt genom att göra något smart, men jag kommer inte ihåg så noga.
Jo, nu kommer jag ihåg...tror jag. Jag tror att man fick ställa in kameran på "Continous" även om man ville köra i "Single" och sen sänka antalet bilder per sekund till 1 i en customfuktion. Då uppträder kameran som om den är i "Single" (förutsatt att du inte håller inne avtryckaren längre än 1 sekund, men det gör man ju sällan när man vill ta en bild) men du slipper väntetiden. Jag tror att det var så...men som sagt, det var länge sedan och jag vet inte om jag kommer ihåg rätt.
Jag kör med single. Men det är inte där problemet ligger. Jag fotar oftast i jpg än så länge. Ävne efter att lysdioden för minneskortet har slocknat går det inte att knäppa.
Ska testa och om jag kan kalibrera kameran så att man i continues knäpper 1 bild/sec. det kommer jag att ha stor använding för när jag börjar fota raw. slippa vänta i en månad på att kameran ska skriva
Ok, det var bara en tanke jag hade, men det verkar som sagt som om det är nåt annat som är problemet.
Om dioden har slocknat och det ändå inte går att ta någon bild vet jag inte vad som är problemet, men det luktar minneskortsproblem tycker jag. Har du testat med ett annat minneskort?
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.