Annons

D200 och fel fokusering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Efram

Aktiv medlem
Tjenare
har nu läst en del om D200 och fokus problemen den verkar lida av.. vissa objektiv bakfokuserar och vissa fram fokuserar osv..

hur tydlig ser ni detta i era bilder? ja börjar nämligen fundera på om min gör det också..

få någon dag sedan körde ja en liten nattlig session med flickan min som skulle ha lite proträtt. ja satt väll ca 1 till 1,5m från henne och fokuserar på ögonen.. med bländare 3,5 och sb-600 stående på ett stativ sidan om..

ja focuserade välldigt nogrannt på ögonen, men när jag tittar på bilderna så för det första kräver dom verkligen hård efterskärpning, trotts att ja ställt camerans custom till max skärpning direkt i kameran. och sedan noterar jag även att fokus har landat på ögonfransarna istället för i själva ögat, MYCKET trisst..

är detta felfokusering eller kan det vara mitt Tamron SP 28-75 f/2,8 DI XR IF som strular? det dumma är att ja måste ha glasögon å det gör det ännusvårare att fota utan AF =(

va tror ni? är det jag som måste öva mer på fokuseringen eller bör ja skicka in kameran?

(ska ta lite fler bilder med mitt af-d 70-300 för att testa lite)

Testa med att fota en linjal i 45graders vinkel, lägg fokusen på t.ex. 15cm sträcket. Kolla sedan i kameran/datorn om skärpam ligger före eller efter 15cm sträcket.

Hälsningar

Att tro att autofokusen ska klara att fokusera på ögat istället för ögonfransarna är nog lite optimistiskt. Ögat är ju inte direkt stort, och även vid 75 mm och en meters avstånd så kan man lätt träffa fel, utan att det är autofokusen det är "fel" på.

Men, jag hade själv ett felfokuserande kamerahus (D200). Jag lämnade in det till Nikon i Solna, och efter det sitter fokus perfekt vad jag kan se. Felet innan justering var verkligen inte stort, men tillräckligt för att jag skulle störa mig på det, särskilt med ljusstarka objektiv på kort avstånd.
Det tog tyvärr onödigt lång tid tycker jag (4 veckor), men jag fick också ett minneskort värt ungefär 400:- som kompensation, så Nikon visar i alla fall god vilja måste jag säga.

Gör som Adam föreslår, ett regelrätt fokustest. Det är det enda sättet att kolla om det är kameran (eller objektivet) som fokuserar fel.
Dock skulle jag rekommendera att fota ett plant objekt som ligger vinkelrätt mot filmplanet och ha en linjal bredvid för att kolla skärpan. Fotar man den lutande linjalen så kan man bli lurad, eftersom fokussensorn inte nödvändigtvis sitter exakt där markeringen i sökaren antyder. Det kan skilja nån millimeter.

Angående skärpningen så ger D200 väldigt mjuka bildfiler, det håller jag med om. De måste skärpas ganska rejält, och då gärna i kombination med nån form av brusreducering, eftersom bilderna annars kan bli brusiga redan från lägsta ISO. Bäst resultat får jag när jag fotar i JPG faktiskt, eftersom den inbyggda brusreduceringen är ypperlig, och ger mycket snyggt resultat.

Om du fokuserar manuellt och det ändå inte stämmer så är det knas med spegelinställningen. Detta sitter alltså i kameran, och du bör lämna in den för justering. Det ska inte spela nån roll om du har glasögon eller inte, eftersom ditt öga fokuserar på mattskivan, och när du har bästa fokus i sökaren så är det också bästa fokus på bilden, oavsett hur dåligt du än ser utan glasögon.
Att fokusera manuellt är dock extremt svårt vid brännvidder nedåt 50 mm och lägre om inte objektivet är extemt ljusstarkt tycker jag. Detta eftersom mattskivan visar ett mycket större skärpedjup än vad du sen ser på bilden.

Min D200 fokuserade också fel, så jag tog en bild på en linjal (den på bilden) och jag fokuserade på 40. Jag skrev till Nikons online support och bifogade en bild på felet och dom bad mig skicka in den och alla objektiv så skulle dom fixa det.

Men även för mig tog det lång tid innan jag fick det. Dom sa 5-6 arbetsdagar men det tog en månad och jag ringde och klagade hela tiden och lyckades tillslut få tag i det med sista busstransporten fredagen innan jul.

Men inte fick jag nått Minneskort..

mvh Jesper

Bilagor

• felfokus.jpg
    felfokus.jpg
    80.6 KB · Visningar: 789
tack.. ja ska ta å göra lite riktiga focus tester med den metoden, ksa testa båda objektiven så vi får se om det är någon skillnad..

Ring Lasses Kameraservice i Saltsjö Boo. Om dom inte har alltför kycket att göra så brukar dom vara blixtsnabba med sådant här. Har fått mina egna kameror justerade medan jag väntade.

Efram skrev:
edan noterar jag även att fokus har landat på ögonfransarna istället för i själva ögat, MYCKET trisst..
Inte långt mellan fransar och öga varken i djupled eller höjdled - skulle gissa att din kamera verkligen fokuserade där. Du behöver testa mycket mer.

Thom Hogan har en artikel med lite tips om hur man "lär känna" sin autofocus. Tex att man inte blint kan lita på fokusrektanglarna, fokusområdet är inte exakt lika stort som rektanglarna - läs tex Do you know where they are? i denna artikel:

http://www.bythom.com/autofocus.htm

Jag vill hellre slå ett slag för den sk linjaltekniken som Martin redogör för, en mer tillförslitlig teknik tycker jag. Det har diskuterats lite här och var på FS men jag tror de allra flesta är överens om att den ger säkrare resultat. Se till att ha ordentligt med ljus alt ordentligt statigt stativ och plåta vid en bländare där det BORDE vara bra skärpa så att du kan utesluta alla andra variabler (om det nu är huset du vill testa). Testa sedan både AF och MF och se om du ser någon skillnad.

Makten skrev:
Att tro att autofokusen ska klara att fokusera på ögat istället för ögonfransarna är nog lite optimistiskt. Ögat är ju inte direkt stort, och även vid 75 mm och en meters avstånd så kan man lätt träffa fel, utan att det är autofokusen det är "fel" på.

Men, jag hade själv ett felfokuserande kamerahus (D200). Jag lämnade in det till Nikon i Solna, och efter det sitter fokus perfekt vad jag kan se. Felet innan justering var verkligen inte stort, men tillräckligt för att jag skulle störa mig på det, särskilt med ljusstarka objektiv på kort avstånd.
Det tog tyvärr onödigt lång tid tycker jag (4 veckor), men jag fick också ett minneskort värt ungefär 400:- som kompensation, så Nikon visar i alla fall god vilja måste jag säga.

Gör som Adam föreslår, ett regelrätt fokustest. Det är det enda sättet att kolla om det är kameran (eller objektivet) som fokuserar fel.
Dock skulle jag rekommendera att fota ett plant objekt som ligger vinkelrätt mot filmplanet och ha en linjal bredvid för att kolla skärpan. Fotar man den lutande linjalen så kan man bli lurad, eftersom fokussensorn inte nödvändigtvis sitter exakt där markeringen i sökaren antyder. Det kan skilja nån millimeter.

Angående skärpningen så ger D200 väldigt mjuka bildfiler, det håller jag med om. De måste skärpas ganska rejält, och då gärna i kombination med nån form av brusreducering, eftersom bilderna annars kan bli brusiga redan från lägsta ISO. Bäst resultat får jag när jag fotar i JPG faktiskt, eftersom den inbyggda brusreduceringen är ypperlig, och ger mycket snyggt resultat.

Om du fokuserar manuellt och det ändå inte stämmer så är det knas med spegelinställningen. Detta sitter alltså i kameran, och du bör lämna in den för justering. Det ska inte spela nån roll om du har glasögon eller inte, eftersom ditt öga fokuserar på mattskivan, och när du har bästa fokus i sökaren så är det också bästa fokus på bilden, oavsett hur dåligt du än ser utan glasögon.
Att fokusera manuellt är dock extremt svårt vid brännvidder nedåt 50 mm och lägre om inte objektivet är extemt ljusstarkt tycker jag. Detta eftersom mattskivan visar ett mycket större skärpedjup än vad du sen ser på bilden.

Efter 3:e försöket Hos Nikon i Upplands väsby (utan bättring) så bytte dom focus-sensor. Efter det blir det oftast mitt i prick!

Focusproblem verkar vara ett relativt vanligt bekymmer.

/K

keckax skrev:
Efter 3:e försöket Hos Nikon i Upplands väsby (utan bättring) så bytte dom focus-sensor. Efter det blir det oftast mitt i prick!

Focusproblem verkar vara ett relativt vanligt bekymmer.
Se på fan, funkar ditt 30/1,4 nu också? Mitt förbättrades enormt efter fokusjustering, men fortfarande vart det fel ibland vid dåligt ljus, på kanske 10-20% av bilderna. Så nu är det sålt.

Makten skrev:
Se på fan, funkar ditt 30/1,4 nu också? Mitt förbättrades enormt efter fokusjustering, men fortfarande vart det fel ibland vid dåligt ljus, på kanske 10-20% av bilderna. Så nu är det sålt.

Nix, den fokuserar lika illa efterssom min D200 blev fixad redan innan Sigmagluggen kom in i bilden. Men jag är hyfsat nöjd ändå. Manuell fokusering och en gnutta tålamod är vad som gäller. Men det blir inga snabba bilder med den optiken. Det klarar jag inte av än. Trots det är det en av dom bästa gluggarna jag äger.

/K

keckax skrev:
Nix, den fokuserar lika illa efterssom min D200 blev fixad redan innan Sigmagluggen kom in i bilden. Men jag är hyfsat nöjd ändå. Manuell fokusering och en gnutta tålamod är vad som gäller. Men det blir inga snabba bilder med den optiken. Det klarar jag inte av än. Trots det är det en av dom bästa gluggarna jag äger.
Ok, det verkar vara ett lotteri som sagt. Bortsett från kass AF så var min ganska "dimmig" vid full bländaröppning. Ingen större vits att använda den utom i nödfall, och jag skruvar långt hellre upp ISO vid f/2 i så fall.
Märkligt att det kan skilja så mycket:-S

Makten skrev:
Ok, det verkar vara ett lotteri som sagt. Bortsett från kass AF så var min ganska "dimmig" vid full bländaröppning. Ingen större vits att använda den utom i nödfall, och jag skruvar långt hellre upp ISO vid f/2 i så fall.
Märkligt att det kan skilja så mycket:-S

Det är nog så att man delvis betalar för den jämnare och höga nivån när man köper orginal!
Stämmer inte alltid, men jäv..gt ofta!

Att köpa gluggar billigt verkar vara lite av ett lotteri. Som man brukar säja, -man får kvalitet som man betalar!

/K

/K

Jag har väldiga problem med fokusen på min D200.

Om jag byter objektiv ofta när jag fotar så kan
det gå så illa så den får bekymmer att komma överens med alla objektiv. Och då växlar jag mellan tre stycken som mest.

Det ser bra ut på displayen, men när man zoomar in ser man hur suddigt allt är...

Man kan bli tokig för mindre!

Miffo skrev:
Jag har väldiga problem med fokusen på min D200.

Om jag byter objektiv ofta när jag fotar så kan
det gå så illa så den får bekymmer att komma överens med alla objektiv. Och då växlar jag mellan tre stycken som mest.

Det ser bra ut på displayen, men när man zoomar in ser man hur suddigt allt är...

Man kan bli tokig för mindre!

Märker du någon skilland mellan ditt Nikon 18-70 och dina Sigmaobjektiv ?

JAVA skrev:
Märker du någon skilland mellan ditt Nikon 18-70 och dina Sigmaobjektiv ?

Nej, faktiskt inte. Alla objektiv bråkar lika mycket när den väl sätter igång och bråkar...
Om jag kör med samma objektiv hels tiden (oavsett vilket) så får jag sällan fokus problem.

Miffo skrev:
Nej, faktiskt inte. Alla objektiv bråkar lika mycket när den väl sätter igång och bråkar...
Om jag kör med samma objektiv hels tiden (oavsett vilket) så får jag sällan fokus problem.

Lämna in huset för justering/kalibrering.

/K

Går det att bara skicka huset?
Jag har hört och läst att objektiven måste med för att det ska funka, eller har jag fattat det fel?

Miffo skrev:
Går det att bara skicka huset?
Jag har hört och läst att objektiven måste med för att det ska funka, eller har jag fattat det fel?

Det stämmer. Dom vill nog ha med de (Nikon)gluggar som du har problem med.

Ring och prata med dom.

/K

ANNONS
Götaplatsens Foto