Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

D200 - skärpedjupskontrollknappen

Produkter
(logga in för att koppla)
Min D200 "hängde sig" idag. Sökaren blev mörk (ej svart) och kameran kunde inte fokucera (AF-hjälpbelysningenslampan lyste vid fokuseringsförsök). Exponeringsmätningen gav också "mörka" värden.

Jag provade allt utan resultat ända tills jag höll knappen för skärpedjupskontroll inne ett par sekunder då låsningen släppte....

Kan någon förklara vad som hade hänt? Handhavandefel eller...??

Mvh
Paul Anderson

Det låter som att bländaren i ditt objektiv kärvar. Skärpedjupsknappen bländar nämligen ned objektivet till inställt värde (den är fullt öppen annars tills bilden tas). Att sökaren blev mörk är antagligen för att bländaren fastnat i nedbländat läge. AF funkar mycket dåligt vid små bländaröppningar, så det skulle kunna förklara även detta.
Ta loss objektivet och rucka försiktigt på den lilla "spaken" på objektivet som styr bländaren. Har objektivet bländarring så kan du skruva lite på den också och se om bländaren fastnar ibland.
Antagligen är det alltså inte kameran det är fel på, utan objektivet.

Tillägg: Fast kika först in i objektivet när det är avtaget från båda sidor och kolla så att lamellerna ser okej ut! Annars kanske du pajjar objektivet helt om du ruckar på spaken och något har hamnat fel där inne.

Tack Martin - men jag testade med tre olika gluggar. AFS 18-70 AF 85/1,4 och AFS 80-200 samma problem. Jag har haft proplem med överexponeringar de senaste dagarna - kan det hänga ihop?

Paul

gundogsdotnu skrev:
Tack Martin - men jag testade med tre olika gluggar. AFS 18-70 AF 85/1,4 och AFS 80-200 samma problem. Jag har haft proplem med överexponeringar de senaste dagarna - kan det hänga ihop?
Ajdå, då kanske det är bländarmekaniken i själva kameran istället. Dina överexponeringsproblem tyder också på att det är nåt vaj med bländaren.
Då kan du istället kika i kamerahuset om spaken på den sidan ser okej ut. Den ska du däremot inte pilla på, eftersom den ska sitta stumt tills kameran låter den gå till rätt läge vid exponering. Möjligen kan du ställa in en lång slutartid och kolla hur spaken beter sig när du tar ett kort utan objektiv, men då får du nog räkna med lite damm på sensorn. Gör du det utomhus så är dammrisken mindre än inne.
Ser allt okej ut så är det nog till att reklamera kameran om du har garanti kvar, eller annars lämna in den. Det gäller väl även om den INTE ser okej ut, hehe.
Hoppas det löser sig.

Anledningen till att jag frågade om batteriet är att sökaren på min D50 blir mörk när man tar ut batteriet, jag gissar att detsamma händer på en D200.

Per.

perstromgren skrev:
Anledningen till att jag frågade om batteriet är att sökaren på min D50 blir mörk när man tar ut batteriet, jag gissar att detsamma händer på en D200.
Ja, det är samma sak hos D200. Det beror troligen på att den skiva som visar AF-punkterna med hjälp av flytande kristall blir mörk när det inte ligger någon spänning över den. En ren gissning, men jag har svårt att se någon annan förklaring. Det har inget med bländaren att göra då i alla fall, vilket det verkar ha i trådskaparens fall.

ANNONS
Götaplatsens Foto