Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 eller 300s

Produkter
(logga in för att koppla)

Kåsebergasven

Aktiv medlem
Hej Har en D90 som börjar bli lite till väl använd. Funderar på D300 som man numera mer eller mindre slänger efter en trots nästan nya ex. Vet att det är samma sensor som D90 men att den är en tåligare och snabbare kamera. Nu frågan: Är det skillnad i ex. brus vad gäller 300s (som väl också har samma sensor) Finns det andra fördelar att satsa på 300s (den har tyst läge, filmläge och lite till). Vad är era erfarenheter ni som har D300 eller 300s. Eller skall jag rent av köra min D90 i botten och hoppas på en D400??. Eller D7000 rent av??? mvh Sven

Jag har en D300s och polaren D90. Det som framför allt skiljer är byggform, bilderna blir likartade.

I din situation hade jag nog hoppat över D300/s och gått på nästkommande generation.

När det gäller D300 mot D300s skulle jag definitivt satsa på S!

Skillnaderna du nämner är de små sakerna. De stora är att liveview är bra mycket mer modernt, den har dubbla minneskort så man aldrig tar med en tom kamera ut, den har en del knappar som D300 saknar som jag verkligen gillar, speciellt att det finns en egen knapp för liveview. Dessutom är den en bild per sekund snabbare.

Sensorn är så lik den bara kan bli när det gäller brus och så.

Däremot skulle jag säga att om du inte är mest intresserad av snabbare AF och fler bilder per sekund med fler bilders buffert tycker jag du ska titta på en D7000 istället, det är en mycket mer modern kamera för samma pengar.

Däremot skulle jag inte våga vänta på nästa generation efter D300s, den är inte här på ett braaaa tag om den kommer alls.

ANNONS
Götaplatsens Foto