Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 och konstigt skräp på sensorn (?)

Produkter
(logga in för att koppla)

barba

Aktiv medlem
50mm/1.8D, ISO200, f22, 1s, 1:1 crop och en naturvit dörr. Färgsättning Vivid och mer sharpness.

Jag antar att detta är damm, men det ser ganska speciellt ut, liknar inte alls dammpartiklar jag hade på D70. Det försvinner inte med sensor-cleaning heller så det blir väl till att fälla upp spegeln och titta hur det ser ut.

Jag tycker dessutom bilderna blir gryniga, men kanske det är ett inställningsproblem?

Bilagor

• wtf.jpg
    wtf.jpg
    72.8 KB · Visningar: 676
Det ser ut som en vätskedroppe. Har du blåst på sensorn med munnen? En droppe bildar ju en "lins", så det borde kunna se ut sådär. Fast jag är inte säker. Försök kika på sensorn med ett förstoringsglas (vänd på en glugg!) så kanske du ser vad det är.

Tillägg: Nä, jag antar att du inte blåst med tanke på att du skriver att det blir till att titta efter. Prova det först:) Ska du blåsa så använd en bälg. Finns för en hundring ungefär i vilken fotoaffär som helst. Men akta dig för att komma åt sensorn med tippen.

Precis som Martin säger så ser det precis ut som en vätskedroppe...kan uppkomma om det blir lite kondens i kameran...brukar försvinna direkt om man rengör med spaltar o vätska.

Batteriet blev fulladdat så jag fick upp spegeln. Uj. Den sensorn var prickig.

Vad vågar man gå på den med då? Jag har nog pec*pads och E2 som jag använt förr, men då hade jag inget garanti att ta i beaktande.

EDIT: Eh, jag ska nog blåsa ur den med en bälg först och se vad som händer, tipset står ju här.

Ja inte vet jag men ser ut som om Nikon har problem med damm/skit på sensorn! När jag köpte min D40x så hade jag samma problem. Vet av flera som har fått skicka in sina kamra på rengörning....från lådan!! Synd på en så bra kamera. Jag skulle skicka in den det tar bara 4-5 dagar så har du den hemma.

Nä, vi använder våra kameror B)

Damm på sensorn är väl inget speciellt, det hör väl till. Jag blev lite överraskad över hur dethär såg ut bara.

Enligt manualen får man bara rensa sensorn med en bälg utan borste, ska den moppas så ska den in på service. Att blåsa med bälg med kameraöppningen neråt är ett bra sätt att börja, lossnar det inte då så går jag med den in till stan där firman som sköter Nikons garantiservice finns.

Jag har nog städat sensorn på min gamla D70 3-4 gånger, men det var efter att garantiet gått ut. Risken med att svabba den är att man kan repa den i misstag.

Ursäkta att jag bumpar min egen gamla tråd, men detta är ett fall av damm på sensorn.

Jag har haft in kameran på garantiservice för att få bort dehär som jag trodde var olja eller nån annan vätska och fick uppmaningen av teknikern att städa min kameraväska.

Små dammkorn ser ut som mörka fläckar, men stora dammkorn ser ut sådär på små öppningar.

barba skrev:
Jag menade den inbyggda, jag har inte vågat in i kameran än. Har inte ens tittat dit.

Passa dig, det bor ett monster där inne, dammmonstret :)

Gör rent skiten med eclips och spattel, finns ingen möjlighet att du repar glaset ovanför sensorn med dom prylarna om du följer instruktionerna.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto