Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 + Sigma 17-50/2,8 bländarstrul

Produkter
(logga in för att koppla)

carash

Aktiv medlem
Hej!

Senaste dagarna har min combo som nämns i rubriken börjat strula. Emellanåt går bländaren ner och visar F0. Ibland rusar den upp till F95 (!). Vid det senare går det att ta bild men inte vid F0. Det blir svart och kameran vill stundvis heller inte fokusera.

Vad är det som är fel? Köpte linsen begagnad men de första 400 exponeringarna har den inte hållt på såhär. Nu sabbas typ var femte bild.

Jag får detsamma ibland på min D300s med ett Tamron 17-50/2,8!

För mig händer det mycket mer sällan, och det känns som att det beror på glapp eller något för det hjälper att vicka lite på objektivet så går den tillbaka till det normala. På min gamla D200 minns jag aldrig att det hände.

Kanske ska göra rent kontakterna på objektivet och kamerahuset med sprit, det brukar hjälpa mot andra liknande problem!

ANNONS
Götaplatsens Foto