Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300: sned sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

perals

Aktiv medlem
Jag har haft min D300 i ca ett år men jag har hela tiden undrat över och irriterat mig på att bildena blir lite sneda, ca 1,5 grad. Trodde självklart först att det var min teknik det kanske det fortfarande är? Hursomhelst, jag gjorde ett test med en bild på en helt rak linje som jag var mycket noggrann med att få till helt rak i sökaren med hjälp av de stödlinjer som finns där. När jag tittar på bildfilen är strecket snett, se nedan. Inte mycket kanske men irriterade eftersom jag måste räta upp alla bilder jag tar i stort sett.

Har någon annan haft detta problem? Kan sensorn (eller sökaren) sitta snett? Går det att åtgärda (misstänker service)?

Första bilden nedan direkt från filen (RAW via Lightroom 2), nedre bilden upprätad i Lightroom.

Bilagor

• 01.jpg
    01.jpg
    69.2 KB · Visningar: 324
  • 02.jpg
    02.jpg
    69.9 KB · Visningar: 325
Om du har ett vattenpass å kameran är lodrät placerad, så är det ju iallafall inget sökarfel. Borde nästan gå på garantin, om du vet med dig att kameran inte fått utstå några riktigt kraftiga stötar. Kan tänka mig att det är ett väldigt ovanligt fel, om sensor är sned.

...
Har någon annan haft detta problem? Kan sensorn (eller sökaren) sitta snett? Går det att åtgärda (misstänker service)?
...
Ja, det har även skrivits om här på Fotosidan tidigare. Råkade själv ut för detta i somras, då jag disponerade en Canon 400D. Den satt t.o.m. ännu snedare än din... Det var rejält irriterande! Särskilt vid vidvinkeltagningar.

Det är sensorn som sitter snett.

Det går att åtgärda, men skynda dig innan garantin går ut!

ANNONS
Götaplatsens Foto