Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 inbyggd blixt i autoläge

Produkter
(logga in för att koppla)

Pellefahlen

Medlem
Har fotat en del inohus på sistone med och utan den inbyggda blixten. Är lite besviken på resultatet med blixten och ser när jag kollar in hur kameran "valt" att den konsekvent använt 1/60, ISO400 samt den största bländaren tillgänglig, oavsett objektiv och omgivning.

Detta resulterar i grymt överexponerade bilder rätt ofta, framför allt på korta avstånd.
Har jag missat någon inställning, trode jag var safe på full "auto"... ;-)

Autolägene frsöker alltid göra bästa möjliga av situationen, utifrån det program som finns i kameran, som sannolikt jobbar efter att få skarpa välupplysta bilder på hanterbara slutartider. Detta innebär inte att bilderna blir som fotografen vill. Ljussituationen är aldrig lika och kameran gissar utifrån jämförelsedata i sitt program och ställer in därefter.

Kör man i manuellt läge är det alltid fotografen som styr hur bilden ska bli. Jag vill därför rekomendera att köra i M-läget.

Öhmm ! Poängen med att använda en systemkamera är ju inte att köra på full auto, använd åtminstånde "P" läget och stäng utav auto iso om du vill ha egen kontroll på känsligheten.

Själv har jag gjort en custombank för blixtfotografering med dom inställningar som passar mitt blixtfotograferande.

/kent

Vid blixtfotografering är det främst blixtens styrka som avgör exponeringen, inte bländaren eller slutartiden. Blixten mäter och ställer in sig automatiskt i alla programlägen men du kan påverka hur hårt den ska slå, relativt sett, i lägena P, S, A, M. Grundinställningen på D50 är att blixten slår för hårt. Börja med att köra i P-läget i stället för helauto och ställ ner blixtstyrkan. Experimentera med -0.7 till -1.7 och se vad du gillar.

I nästa steg kan du börja experimentera med M-läget och själv välja bländare och slutartid. Det påverkar hur mycket bakgrundsljus du får med i bilden utöver blixtljuset.

Johannes

ANNONS
Götaplatsens Foto