Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D60 - 30 minuters slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

Zyan

Aktiv medlem
Har för mig att min D60 tillåter 30minuters slutartid.
Fick även med en sockel att täppa för sökaren för inte ljus ska komma bakvägen. Men den längsta tiden är 30sekunder i slutarprioritet.

Har jag läst fel?

Om du fortsätter ett hack till så får du nått som heterBULB misstänker jag ? då blir det så länge som du väljer själv när du trycker ner, fjärrkontroll är väl så gott som ett måste. 1 klick du öppnar nästa klick stänger.
Så är det på min d80 iaf.

Har för mig att min D60 tillåter 30minuters slutartid.
Fick även med en sockel att täppa för sökaren för inte ljus ska komma bakvägen. Men den längsta tiden är 30sekunder i slutarprioritet.

Har jag läst fel?

Jodå, jag har också en D60, och det fungerar suveränt att använda längre slutartider än 30 sekunder. Men då kallas det Bulb, eller Timer (om jag minns rätt) om man använder en trådlös fjärrkontroll.
Fast man måste hålla tiden själv, kameran säger inte när det gått så många minuter som du vill att exponeringen ska vara på.

Fjärrkontroll

Aha..så jag måste ha fjärrkontroll.

Har redan provat Bulb, och det har ju varit så länge jag håller ner, inte ett tryck för start och ett för stopp på kameran. Men det är det för fjärrkontroll.

Snålt att kräva en fjärrkontroll för detta. Skulle vara bättre om man kunde knappa in exempelvis 4:30".
Blir väl att införskaffa en.

Jo det är helt klart segt att de inte valt att ha med längre än 30 sekunders slutartid. En fjärrkontroll hittar man lätt för bara hundralappen.

Fjärrkontroll köpte jag ny på e-bay säljs konstant . jag budade och betalad 20 kr plus frakt, man kan köpadirekt för 39 eller om det är 49 kr. fungerar så fint så, förstår inte mig på att vissa kostar flera hundra med samam funktion.

ANNONS
Götaplatsens Foto